Aliments com el cafè, la xocolata, les fruites i els ous són els que més han disparat el preu aquest any, unes pujades que, afegides a les anteriors, els han portat a duplicar l'import en 4 anys, segons una anàlisi de la cistella de la compra realitzada per l'OCU sobre 241 productes de consum habitual. Esmorzar ara és un 8% més car.
També s'han registrat baixades de preus, per exemple, en els olis d'oliva (-53%), però són descensos que no aconsegueixen compensar els preus que va arribar a tenir l'any passat, motiu pel qual ara encara estan un 57% per sobre del que costaven el 2021.
Segons les dades d'aquesta anàlisi de l'OCU, la pujada mitjana dels productes ha estat d'un 2,5%, que replica l'IPC calculat per l'INE per als aliments, però adverteix que l'evolució no és homogènia en tots els tipus de productes. Mentre els frescos han pujat un 6,7%, especialment les fruites i verdures (+8,2%), en els envasaments (+0,8%) no s'ha vist gaire moviment amb una evolució bastant semblant en les anomenades "marques blanques" i les marques líders.
Els supermercats més barats
Respecte a les grans cadenes de distribució, pel que fa a la cistella de productes habituals seleccionada per l'OCU, aquesta ha pujat en un 3% de mitjana, una mica per sobre de l'IPC general, que es va quedar en el 2,3% en el període analitzat. Tanmateix, hi ha bastanta disparitat en l'evolució, ja que a Hipercor s'ha elevat un 7% i a Lidl un 6,8%, mentre que Alcampo els ha pujat només un 0,5%, sempre segons les dades de l'OCU. Un nombrós grup de supermercats s'ha mogut entre el 3% i el 4% d'increment.
Cadena | % |
Alcampo | 0,5 |
Carrefour | 1,0 |
Eroski | 1,0 |
Gadis | 1,0 |
Supeco | 1,1 |
Más y más | 1,4 |
DIA | 1,7 |
Alimerka | 1,8 |
Ahorramás | 2,2 |
Carrefour Market | 2,3 |
Family Cash | 2,3 |
Erorski Center | 3,0 |
Eroski City | 3,5 |
Carrefour Express | 3,7 |
BM Urban | 3,8 |
Consum | 3,8 |
Lupa | 3,9 |
Mercadona | 4,0 |
Família | 4,1 |
E. Leclerc | 4,6 |
Alcampo Sup. | 4,9 |
Caprabo | 4,9 |
Froiz | 4,9 |
Aldi | 4,9 |
El Corte Inglés | 5,1 |
Supercor | 6,1 |
Lidl | 6,8 |
Hipercor | 7 |
* Dades de la 'Cistella OCU'
La principal culpable d'aquests ascensos són els productes frescos (fruites, verdures, carns, peixos), que registra una pujada mitjana del 8%, molt més elevada que la dels productes envasats, ja siguin de marques blanques (+1,5%) o de marques líders (+0,3%).
A 42 de les 183 localitats analitzades, l'establiment més barat per comprar la 'cistella OCU' és un hipermercat Alcampo i en 8 és la cadena MiAlcampo, però és la cadena Dani (només present a Andalusia) la que se situa en primera posició. Consum apareix en segona posició, amb 21 localitats, i a continuació segueix Lidl i Supeco amb 18, Family Cash amb 17 i Aldi amb 16. Mercadona només és l'opció més econòmica a 14 localitats de les incloses en l'estudi. Els establiments més cars dels visitats per l'OCU pertanyen a la cadena Sánchez Romero.
A Madrid, la diferència entre el supermercat més car i el més barat seria de 4.270 euros anuals (un 78% del cost de la cistella). Barcelona es queda molt més a baix (1.804 euros anuals), un 32% d'estalvi.