Els millors texans del món es produeixen al Japó. És una afirmació contundent, que pot sobtar, ja que quan parlem de la indústria del denim sovint la relacionem amb els Estats Units. Però la realitat és que els fabricants nipons estan elaborant un producte d’una qualitat extrema, i per aquest motiu s’ha fet un documental titulat "Weaving Shibusa" dirigit pel director nord-americà Devin Leisher, que treu a la llum tots els secrets de la seva producció a través d’entrevistes a les figures més llegendàries i respectades de la indústria de texans japonesa.

Els raw denim de producció japonesa s’han convertit en les peces més buscades pels fashion victims que es passegen per la cinquena avinguda de Nova York, per Le Marais de París o pel barri de Dalston de Londres. Les boutiques més refinades d’aquestes ciutats els venen a preus prohibitius i les millors marques americanes de texans presumeixen de fabricació nipona.

I tenen motius per fer-ho, ja que les tècniques empleades pels japonesos, seguint la seva essència cultural, fugen de les presses i s’apropen a aquella artesania mil·lenària que sempre ha acompanyat el país. L’aplicació meticulosa de les tècniques tradicionals de teixit, unides amb l’obsessió pel procés d’elaboració artesanal, és el que ha donat a aquest preuat producte una qualitat diferencial en el mercat mundial. 

Captura tràiler de Weaving Shibusa

El concepte Shibusa

El títol d’aquest documental, “Weaving Shibusa” o “Cosint Shibusa”, prové d’un concepte tradicional japonès que fa referència a una estètica que va néixer a través d’unes estrictes lleis que dictaven els monjos a la gent comuna sobre quina indumentària els estava permès portar.

Fotografia de Shutterstock

El director nord-americà també ens mostra altres curiositats que ens ajuden a entendre la dimensió d’aquest producte. Alguns fabricants han arribat tan lluny que fins i tot utilitzen telers tradicionals per preservar i garantir la fidelitat més absoluta als mètodes tradicionals. Altres han incorporat tècniques centenàries de tenyit i fermentació de l’Indi (allà anomenat Aizome), el colorant dels populars blue jeans. Aconsegueixen una qualitat inassolible per als rivals en el món de la moda del planeta.

Fotografia de Shutterstock

Quan va néixer aquesta indústria?

Al començament de la dècada dels 60, les empreses japoneses van començar a fabricar texans fruit de la demanda dels joves nipons, embadalits per les modes americanes, la cultura del pop i la indústria cinematogràfica de Hollywood.

Fotografia de Shutterstock

Va ser amb el pas del temps quan aquestes empreses van anar guanyant reputació. Els nipons sempre han estat reconeguts per molts productors com a grans imitadors d'idees i conceptes d’occident. I no només copien els productes, sinó que en molts casos les milloren.

Avui en dia autèntics devots del denim d’arreu del món peregrinen a la ciutat de Kojima, a la prefactura d’Okayama, considerada la meca dels texans japonesos, per fer-se amb un producte que reuneix l’avantguarda i la tradició, una simbiosi que sempre ha marcat profundament el país del sol naixent.