Jordi Llonch Esteve (Barcelona, 1985), és el creador de l'aplicació Sharing Academy, guardonada amb els Mobile Premier Awards durant el Mobile World Congress (MWC). Durant 7 anys, va ser pilot d'aviació comercial i va crear un entrenador virtual per ensenyar els alumnes a pilotar la seva primera avioneta. Ara fa un any, va crear una plataforma de classes particulars entre estudiants d'una mateixa comunitat universitària. "Aprenem un 95% del que ensenyem i expliquem als altres."

_MG_4863

D'on sorgeix la idea per fer l'aplicació?
Jo vinc del món de l’aviació comercial on vaig ser pilot de línia aèria durant 7 anys. En el meu temps lliure, em vaig posar a estudiar un grau multimèdia a la UOC i vaig topar amb una assignatura que no hi havia manera d'aprovar. Vaig trigar més temps a trobar algú que em pogués ajudar que el mateix temps que va dedicar aquesta persona a ajudar-me. D'aquesta experiència personal de frustració, va néixer Sharing Academy i posteriorment, va ser impulsada per Incubio, una incubadora d'empreses de Barcelona Activa.

Sembla que l'educació t'ha apassionat sempre.
Vam fundar Sharing Academy fa un any, però jo he estat sempre involucrat en l'educació. En el seu moment, vaig crear un entrenador virtual per ensenyar els alumnes a pilotar la seva primera avioneta, alhora que impulsava un blog educatiu amb 6.000 visites mensuals. Tot plegat em va ajudar a crear una audiència de persones interessades en l'educació. És per això, que des de la nostra aplicació, volem millorar l'educació i comencem per la universitària perquè, ara mateix, és la més potent a Espanya i la que et permet fer més canvis.

Quina creus que és la situació actual a les universitats?
Ara mateix, les universitats estan plenes d'estudiants funcionaris que van a classes i només volen aprovar els exàmens. S'obliden de fer contactes o interactuar amb els seus companys. Quina mena de professionals estem formant? Què volem, titulitis? Això ja sabem que no funciona. Volem generar connexions entre universitaris de cursos diferents en comunitats hiperlocals. És a dir, dins una mateixa universitat. Utilitzem la tecnologia per connectar amb les persones fora de la xarxa.

Què voleu canviar amb Sharing Academy?
Durant tres anys, hem estat gestant aquesta plataforma de classes particulars entre universitaris. Volem que tots els estudiants aprovin tots els exàmens. Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE), 1 de cada 5 estudiants universitaris assisteix a classes particulars i es gasta una mitjana de 3000 euros per aprovar els exàmens i nosaltres volem que tots aquests diners es quedin a la comunitat universitària. A això, cal afegir-hi que s'estan retallant beques i que les taxes universitàries han pujat un 300% en els últims 6 anys. Volem apoderar els estudiants i l'economia col·laborativa.

I de moment, quantes universitats us donen suport?
Treballem amb 50 universitats de les 80 i poques que hi ha a Espanya. Només volem estar a les universitats que tinguin més de 5.000 estudiants, és a dir, un nombre prou gran perquè sigui necessària la nostra aplicació. Els punts més importants es troben a Barcelona, Madrid, València, Sevilla i el País Basc. Anem obrint universitats a mesura que ens ho demanen, sempre i quan la demanda provingui almenys d'un mínim de 50 universitaris.

_MG_5031

50 universitats deu suposar també un gran nombre d'usuaris. 
Ara mateix, tenim 3600 usuaris amb un ritme de creixement setmanal del 7%. També tenim 1.000 professors particulars dins el nostre mercat d'economia col·laborativa, d'igual a igual. Avui pots ser professor i demà convertir-te en alumne. De moment, tenim quasi 6.000 assignatures diferents, hem generat entre 500 i 600 classes particulars i els nostres professors han guanyat en total 6.000 euros.

I vosaltres, què en guanyeu de tot això?
Nosaltres guanyem en la transacció, actuem com a dipositaris dels diners i ens enduem una comissió quan paguem els professors particulars. I també estem disposats a vendre dades de mercat a les universitats o acceptar patrocinadors amb l'objectiu que el cost per a l'estudiant sigui el més baix possible. De moment, ens hem finançat amb diners públics que ens han permès tenir un impacte social. Pel que fa als professors, decideixen el preu que volen per hora, el dia i el lloc on fer la classe. El pagament es fa per anticipat mitjançant la nostra plataforma i això facilita la seguretat que no es produeixi cap mena frau.

Encara hi veig un inconvenient, com mesureu la qualitat de la docència?
Tenim cinc nivells de control i cada cop que se'n compleix un, s'atorga una medalla al perfil del professor. Primer de tot, es verifica la seva identitat mitjançant el correu universitari. En segon i tercer lloc, es verifica que estigui cursant aquesta carrera i que hagi aprovat l'assignatura. Però ens falta saber el més important, si és o no un bon professor. I per això, utilitzem el poder de les comunitats. Demanem a persones de l'entorn del professor que ens deixin referències seves i tenim molt en compte les valoracions dels estudiants mitjançant formularis de satisfacció on s'avalua la puntualitat, la passió per l'ensenyament, el coneixement i la seva transferència.

Ser un gran expert no necessàriament vol dir ser un bon professor.
Això passa sovint. Un bon professor ha de ser com un germà gran, com un amic, com un mentor i sobretot ha de ser proper. Es tracta d'acompanyar un estudiant que viu exactament allò que el professor va viure. Amb l’excusa de donar classes particulars, estem donant una formació extra als universitaris perquè es converteixin en millors professionals. Quan ensenyes, és quan més aprens. La piràmide de l'aprenentatge del psiquiatre nord-americà William Glasser ens demostra que aprenem un 95% del que expliquem i ensenyem als altres.

Què suposa guanyar els Mobile Premier Awards?
Guanyar el primer premi del Mobile Premier Awards competint amb les 16 millors aplicacions de la resta del món, suposa principalment difusió i repercussió mediàtica, tant a nivell català i espanyol com europeu i mundial. Quan aquest any siguem líders a Espanya, ens plantegem de cara a l'any vinent l'expansió internacional.

Us ajudaran a aconseguir-ho les acadèmies i les universitats?
Et semblarà curiós però alguna acadèmia ha utilitzat Sharing Academy per reclutar nous professors i nosaltres realment tenim moltes ganes de col·laborar amb ells. La nostra aplicació és un Linkedin per a les acadèmies. També hem contactat amb degans i rectors d'universitats que ens donen un suport relatiu, ja que tal com ells mateixos asseguren, estarien admetent que el sistema universitari no és prou bo. I realment, el sistema universitari no és prou bo, com tampoc ho són alguns alumnes.

_MG_5101

Fotos: Sergi Alcàzar