El sector dels productes infantils a Catalunya concentra 488 empreses que generen un volum de negoci de 4.424 milions d’euros anuals, que equivaldria a l’1,7% del PIB. Són les dades principals de l’actualització de l’estudi sectorial, que ha elaborat la Generalitat amb la col·laboració del Kid’s Cluster, el col·lectiu que les agrupa.

Festival Infancia 2023 Barcelona
 

Més de 20.000 treballadors

Segons l’informe,en aquest subsector hi treballen 21.638 persones, més del 91% de companyies són pimes i tres de cada quatre tenen més de 10 anys de vida. L’estudi mostra que del total d’empreses analitzades, la meitat (50%) treballen en el segment de l’oci, l’entreteniment i la cultura. Aquestes generen un 28% de la facturació total del sector i concentren també el 29% dels treballadors. Per altra banda, el 6% de les companyies es dediquen al segment de la salut, higiene i cosmètica, concentrant l’11% dels treballadors i un 14% del volum de negoci. Per la seva part, el 10% de les empreses treballa l’àmbit de l’estil de vida, que inclouria les empreses de moda i l’hàbitat que elaboren productes per aquest segment.

Tendències de mercat

L’informe analitza les principals evolucions i novetats del sector. Destaca la creixent adaptació a la constant reducció del pes demogràfic de la població infantil, on la ràtio de persones menors de 15 anys a escala global ja és inferior al 25%, situant-se al 16% en territori europeu. Aquest és un dels motius pels quals les empreses de productes infantils cada cop més intenten adaptar els seus models de negoci cap al segment dels adolescents. Alhora, el sector també evoluciona a enfocar productes per als pares i mares que volen oferir temps lliure i una educació fora de l’escola de major qualitat a les seves criatures. De fet, segons l’estudi, un 23% de progenitors compren llibres que aconsellen com educar i acompanyar, i un 31% utilitzen aplicacions de mòbil per fer seguiment de la criança. En aquest sentit, les dades de l’estudi mostren que més del 60% dels pares i mares estan disposats a perdre condicions econòmiques a canvi de passar un major temps de qualitat a casa. Per això, la tendència a crear jocs de taula o experiències basades en la unitat i cooperació familiar guanyen terreny dins el sector.