Molts productes que es publiciten com a "verds" o "sostenibles" sense ser-ho realment tenen els dies comptats, ja que el govern espanyol prepara una Llei de Consum Sostenible amb la qual es vol lluitar contra l'anomenat 'greenwashing' o ecoblanqueig. Considerant aquest etiquetatge en moltes ocasions enganyós i sense fonament com a "pràctica comercial deslleial", la norma que prepara el Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 que lidera Pablo Bustinduy pretén sancionar les empreses que ho facin amb multes de fins a 100.000 euros o de fins a sis vegades el benefici obtingut, segons han avançat aquest divendres El País i EFE.

La llei encara no té una data prevista per sortir a tràmit, però aquest mateix divendres l'Executiu estatal publicarà una guia de "comunicació sostenible" amb desenes d'exemples pràctics perquè les empreses facin una publicitat sense caure en l'ecoblanqueig. El document subratlla que l'impacte ecològic dels productes s'han convertit en un factor determinant pels ciutadans quan van a comprar; una major consciència ambiental que ha fet que sorgeixin pràctiques comercials enganyoses, com publicitar un producte com a sostenible o verd de forma vaga i sense que hi hagi un veritable fonament.

Segons un estudi de la Xarxa de Cooperació per a la Protecció al Consumidor fet el 2020 i citat en la guia, el 42% de les afirmacions publicitàries d'aquest tipus eren dubtoses i el 57% no oferien informació suficient per a verificar la seva veracitat. En aquest sentit, la guia del Ministeri adverteix que estan a punt d'aprovar-se dues directives de la Unió Europea per a protegir el ciutadà davant les al·legacions mediambientals publicitàries, que fixaran obligacions per a totes les empreses, excepte les microempreses. Amb la nova normativa europea, les empreses hauran de "demostrar i verificar prèviament que és cert tot el que es digui en les al·legacions mediambientals".

Enllaç o QR per informar el consumidor i afirmacions concretes

Un dels exemples de la guia és el d'una empresa que ha començat a col·laborar amb ONG en la neteja d'un riu pròxim a la seva seu, per compensar la seva petjada hídrica. Si en l'envàs posés un missatge que retorna a la naturalesa l'aigua usada, de manera genèrica, seria incorrecte, però si especifiqués que ha estat compensat el 25% de l'aigua usat per a elaborar el producte durant 2022 i afegeix un enllaç a una web o un QR que expliqui el projecte amb l'ONG, sí que seria publicitat verda correcta. També suposaria 'greenwashing', segons la guia, que un protector solar per a la pell es publiciti "sense microplàstics afegits", quan aquests ja es van prohibir amb anterioritat a la UE i, per tant, no seria legal que els contingués.

Un altre cas que indica el Ministeri és si es llança un nou envàs per al producte que substitueix el plàstic per un material compostable, no bastarà publicitar-lo només com a compostable, sinó que caldrà afegir que s'ha usat una compostadora industrial durant sis mesos o altres detalls sobre el mètode, encara que sigui amb un enllaç al qual pugui accedir el consumidor. "El nostre detergent és un 35% menys tòxic que el de la competència" seria una frase correcta per a la publicitat verda d'un producte, si es dona la informació de les proves comparatives, però no valdria merament indicar que és un "detergent més ecològic", o una altra frase genèrica.

Índex de "reparabilitat"

A banda de les sancions, la Llei de Consum Sostenible que prepara el govern espanyol també preveu un índex de "reparabilitat" que classifiqui els aparells electrònics i electrodomèstics amb variables com la disponibilitat de peces de reemplaçament o el seu preu i com és de fàcil desmuntar el producte. D'aquesta forma, el ministeri de Bustinduy vol que els consumidors puguin avaluar i comparar entre productes per decidir quin interessa més en funció de com de fàcil es pot reparar en cas d'espatllar-se. Es tracta d'una mesura que ja funciona a França des del 2021. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!