El secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, ha revelat avui que les obres de l'estació de la Sagrera, a Barcelona, han estat parades perquè Adif va detectar a principis del 2014 irregularitats per part de l'adjudicatari de les obres, entre el "volum executat" i el "certificat", i s'han remès a la Fiscalia Anticorrupció. Després de la reunió del consell d'administració de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, que no es reunia des del juliol del 2013, Gómez-Pomar ha explicat que aquestes "diferències" entre el que constava com a obra executada i el que figurava com a obra certificada, confirmades després per una auditoria interna i per una altra d'externa, van portar Adif a decidir la paralització de les obres.

El secretari d'Estat ha assegurat que aquestes irregularitats "podrien tenir transcendència penal" i que per això es van traslladar a la Fiscalia el 2015, uns fets sobre els quals tant el conseller de Territori, Josep Rull, com l'alcaldessa de Barcelona, Ada Colau, han lamentat no tenir coneixement oficial fins avui. Gómez-Pomar, que no ha revelat el nom del contractista afectat per aquestes irregularitats, ha dit que ara s'estan intentant fer "modificacions" per "regularitzar els treballs" dins del que marca la llei, però no ha descartat que, si això no és possible, s'opti per "resoldre" el contracte amb el contractista.

El secretari d'Estat ha comentat que les irregularitats afecten les obres de l'entorn de l'estació de la Sagrera, encara que no ha entrat en detalls i s'ha limitat a subratllar que, davant aquestes sospites d'irregularitats, no hi va haver "més remei" que paralitzar les obres per fer les comprovacions pertinents. Malgrat que el cas està ara en mans de la Fiscalia i que Adif està personada en el procés, com que el contracte segueix estant en vigor, el secretari d'Estat ha precisat que s'ha demanat al contractista que continuï amb les obres de la llosa de cimentació de l'estació.

Rull i Colau critiquen la falta d'informació

Rull i Colau, que han comparegut junts davant la premsa, han assegurat que "no és normal" ni "lògic" que Foment no hagi compartit en aquests anys informació clau sobre el projecte de la Sagrera amb els seus socis de la societat Barcelona Sagrera Alta Velocitat, així com que hagi adoptat decisions de forma "unilateral". Això no obstant, el conseller i l'alcaldessa han celebrat que el ministeri de Foment s'hagi avingut al fet que una comissió executiva amb representants de les tres administracions es reuneixi de forma mensual "a partir del juliol" per analitzar l'evolució tècnica de les obres de l'estació de la Sagrera.

En els últims mesos, tant la Generalitat com l'Ajuntament de Barcelona han criticat que Adif hagi adjudicat el projecte d'arquitectura interior i d'instal·lacions de l'estació de la Sagrera a una empresa que havia presentat l'oferta econòmicament més barata i la que va rebre pitjor puntuació en els seus paràmetres tècnics. 

L'estació de la Sagrera, que hauria d'estar acabada l'any 2020, s'ha de convertir en un intercanviador de les xarxes de metro, Rodalies, trens regionals, AVE i línies d'autobús urbà i interurbà. Tant Rull com Colau han mostrat el seu "escepticisme" per la marxa de les obres de construcció de l'estació, que esperen que es reactivin com més aviat millor. L'estació de la Sagrera està en una situació "tràgica", ha opinat Colau, que ha assegurat que l'Ajuntament posarà de la seva part per avançar en el projecte en tot el que depengui d'ella.