La facturació dels clubs de LALIGA segueix a l'alça en l'àmbit comercial i confirma l'atractiu comercial del futbol professional espanyol per a diferents marques. D'acord amb l'estudi 'LALIGA Commercial Report 2024' publicat pel mitjà especialitzat en negoci esportiu '2Playbook', els clubs, tant de LALIGA EA SPORTS com de LALIGA HYPERMOTION, han assolit els 1.144 milions d'euros en ingressos comercials en matèria de patrocini, publicitat i marxandatge en l'última temporada, la qual cosa suposa un 23% més que l'any anterior.

Aquesta xifra mostra un creixement exponencial des del final de la pandèmia i fins i tot superant els nivells previs a ella. A més, d'aquesta forma, LALIGA se situa com el tercer campionat nacional de futbol amb més facturació al món en l'àmbit comercial, només per sota de la Premier League i la Bundesliga.

Referent a això, Reial Madrid i Barça copen les dues primeres posicions a nivell de facturació comercial en patrocinis, publicitat i marxandatge, amb un repunt significatiu del club blaugrana, que, a més del seu sponsorship amb Spotify, ha aconseguit augmentar un 46% els seus ingressos respecte a 2021-2022.

Per la seva part, els altres clubs també han experimentat increments en la seva facturació, com el Real Betis, el Sevilla CF, el Athletic Club, el Villareal CF i el València CF, que van superar amb escreix en la passada temporada els 20 milions d'ingressos, en aquest àmbit. En el cas de la Reial Societat, el RC Celta i el CA Osasuna van traspassar àmpliament la barrera dels 10 milions d'euros, mentre que Girona FC o Getafe CF en la 2022-2023 es van quedar a les portes d'assolir aquests 10 milions amb el seu negoci comercial.

En LALIGA HYPERMOTION, els clubs que més van facturar la temporada passada a nivell comercial van ser l'UD Las Palmas, amb gairebé 10 milions d'euros, i el Reial Valladolid, que assoleix els 7.65 milions d'euros, mentre que el CD Tenerife es queda a prop dels 7 milions d'ingressos per negoci comercial.

Sectors que més patrocinen

Un altre dels paràmetres que analitza aquest estudi és el del tipus de marques i el sector que patrocinen els equips de LALIGA. Per indústries, destaca el del turisme, ja que són 73 els contractes relacionats amb aquest sector dins d'algunes de les formes de publicitat que ofereixen els clubs. Per la seva part, les marques de begudes, amb 71 acords, són les segones que més aposten pel futbol, mentre que les firmes d'automoció han rubricat 55 contractes de 'sponsorship' amb els clubs.

A més, segons aquest l'estudi, els clubs espanyols aposten gairebé per complet per vendre el frontal de la seva samarreta com a fórmula principal de patrocini, excepte Sevilla FC i CD Leganés. Sense comptar amb Reial Madrid i el FC Barcelona, l'Atlètic de Madrid, amb WhaleFin i el Villareal CF, amb Pamesa, són els clubs que més ingressos perceben per la part frontal de la seva samarreta, amb 42 i 3.6 milions d'euros respectivament.

Per la seva part, els clubs que més facturen per la publicitat frontal de la seva samarreta en LALIGA HYPERMOTION són el CD Tenerife, que percep del seu principal patrocinador, l'Ayuntamiento de Tenerife, 2.5 milions d'euros, i el RCD Espanyol, amb Riviera Maya, i Reial Valladolid, amb Estrella Galícia, al voltant d'un 1 milió d'euros pels seus patrocinis relacionats amb el turisme i les begudes.

A part del frontal de la samarreta, els clubs de LALIGA també han buscat alternatives per treure més partit de la seva samarra. En aquest sentit, en la temporada de 22/23 ja un 90% dels clubs de LALIGA han firmat acords per incorporar marques a les mànigues de l'equipament amb què disputen els partits, la qual cosa es tradueix en un 16% més que en la temporada 21/22. De fet, només quatre clubs, el Villareal CF, incloent-hi la seva filial que va disputar LALIGA HYPERMOTION en la 22/23, la SD Eibar i el FC Cartagena van ser els únics que no tenien impresa cap firma a les seves mànigues.

Finalment, quant al patrocini tècnic, és a dir, les marques de les samarretes, Adidas i Nike són els que més contractes han sumat en tota LALIGA en la 22/23, ja que 17 clubs han firmat amb ells, mentre que Puma amb 9, Umbre amb 7, i Joma amb 5, tanquen el top 5 de firmes en què confien els clubs per al seu equipament.