El preu dels carburants ha continuat amb el seu cicle alcista aquesta setmana pujant un 0,72% respecte a la setmana passada, arribant així a nous màxims anuals. En concret, el preu mitjà del litre de gasolina ha registrat la seva setena alça consecutiva (+0,65%) per assolir els 1,4 euros, situant-se en màxims des de mitjans d'octubre de 2014, segons dades del Butlletí Petrolier de la Unió Europea.

Per la seva part, el preu del gasoil també segueix la mateixa tendència alcista i encadena aquesta setmana el seu onzè repunt (+0,72%), per tocar els 1,262 euros el litre, en nivells que no es veien des de novembre de 2018. Abans de Setmana Santa, ambdós carburants ja van recuperar els nivells precovid i ara els han superat amb escreix. Des de començament d'any, el preu mitjà del litre de gasolina acumula ja un encariment del 16,7%, mentre que el del gasoil remunta un 16,3%.

Un 20% més car que fa un any

Respecte als preus de fa un any, quan ja s'havia iniciat el procés de desescalada pel confinament, el preu del litre de gasolina és ara gairebé un 20% més car, mentre que el de gasoil costa un 19,5% més.

Aquest increment en els preus dels carburants en els últims mesos ha vingut de la mà de la recuperació en el preu del petroli. Així, el preu del barril de petroli de qualitat Brent, referència per a Europa, se situava aquest dijous en els 74 dòlars, mentre que la Texas s'acostava als 72,5 dòlars.

Malgrat aquest increment, el preu de la gasolina sense plom de 95 és a Espanya per sota de la mitjana de la UE, situada en 1,532 euros el litre, i de la zona euro, amb un preu mitjà d'1,586 euros. En el cas del dièsel passa el mateix, ja que el preu a la UE és d'1,367 i d'1,392 en la zona euro.

El menor nivell de preus finals respecte als països de l'entorn es deu que Espanya, malgrat les pujades de l'IVA, als impostos més importants i als gravàmens al biodièsel, continua comptant amb una menor pressió fiscal, en general, que la mitjana comunitària.