New Balance estudia la possibilitat de canviar d'estratègia d'una manera immediata i tancar les botigues físiques que a l'actualitat té a Espanya i Portugal (més de 20) per centrar-se en l''e-commerce', segons fonts properes a la multinacional del calçat esportiu a Boston.

Aquesta possible decisió suposaria que més de 500 empleats directes es quedessin sense feina i s'executaria abans de final d'any. L'impacte social podria arribar a un ecosistema de 1.500 llocs de treball, directes i indirectes, i 30 empreses, comptant amb els serveis de logística, de seguretat, de neteja, de marxandatge, de gestories, etc.

Segons fonts relacionades amb New Balance, aquesta decisió que ara està valorant sobre el mercat ibèric sembla també estendre's a tot al sud d'Europa, on precisament la marca està més representada i és més forta: "Pot ser una prova pilot per potenciar la rendibilitat del comerç electrònic directe del fabricant, i estalviar en sous i lloguers", asseguren.

New Balance vol centralitzar totes les operacions d'Europa a Holanda, que suposaria deixar en mínims a la seva històrica filial ibèrica de distribució que des de 1981 controla Alfico. Aquesta companyia amb seu a Redondela (Pontevedra) va ser fundada per Anna Scheidgen i Ángel Álvares i va arribar a tenir més de 150 empleats, però la seva plantilla s'ha vist reduïda dràsticament. L'any 2016, New Balance la va adquirir prenent el control de la seva firma i distribució al mercat espanyol, deixant al capdavant com a directora general per a Espanya i Portugal a la fundadora Anna Scheidgen, que reconeixia en una entrevista en 'La Voz de Galicia', els problemes de distribució que estan tenint pel sistema logístic centralitzat a Holanda i que dels seus cinc fills quatre treballen en l'empresa.

Mentre que el sector del retail pronostica un important rebot i afronta amb grans expectatives el futur postpandèmia, la companyia amb seu a Boston, i liderada per Joe Preston (CEO), sembla decidida a prendre un camí oposat als seus principals competidors, que en el disseny dels seus plans estratègics inclouen més botigues.

New Balance botiga|tenda barcelona

Nike aposta pel 'direct to consumer' i ha anunciat l'obertura de més botigues pròpies, reduint la xarxa de distribuïdors multimarca, com va fer el 2019 amb Amazon. Per la seva part, Adidas també aposta pel contacte directe amb el consumidor, però tal com assenyalava fa uns mesos el seu conseller delegat, Kasper Rorsted, l'objectiu "passa per continuar invertint en botigues físiques en ubicacions rellevants".

En l'actualitat, a Espanya, New Balance és la segona cadena amb més botigues després de Nike i per davant d'Adidas, i la tercera en el total de canals de distribució. Les botigues de New Balance estan operant a les principals artèries comercials, en centres comercials i 'outlets', i aquesta decisió agreuja la crisi dels propietaris de comerços tradicionals i fons immobiliaris.

De fet, el nou full de ruta amb el tancament de botigues per part de la multinacional contrasta amb l'obertura durant la pandèmia de quatre locals més a Espanya. Una d'elles en el mes de juny al carrer Fuencarral de Madrid i la més recent el passat mes de setembre també a Madrid, concretament al carrer Jorge Juan, una de les més selectes i luxoses de la capital.

Dins del pla estratègic de New Balance Inc hi ha el desenvolupament del canal 'online' amb el qual l'empresa preveu créixer exponencialment en els propers anys i es marca com a objectiu assolir un volum de negoci 'online' d'entre 7.000 i 8.000 milions de dòlars.

Fa pocs mesos, New Balance, en un fet sense precedents, va enviar una comunicació a tots els seus clients informant dels greus problemes que estan tenint de fabricació i subministrament a les seves fàbriques d'Àsia, principalment al sud del Vietnam, on proveïdors de roba i calçat han tancat fàbriques.

La situació afectaria greument Europa, l'Orient Mitjà i l'Àfrica, ja que la companyia apostaria per prioritzar i protegir del desproveïment el mercat dels Estats Units.

Del comunicat de la companyia als seus clients es desprèn que New Balance té problemes per servir producte als seus distribuïdors i botigues.

Segons fonts del sector, New Balance no podria fabricar ni servir la col·lecció d'aquest hivern i probablement fins a 2022 no serveixin productes nous pels problemes de fabricació i falta de matèries primeres a Àsia.

Polèmic suport a Trump

New Balance està en mans del multimilionari nord-americà Jim Davis, que va adquirir l'empresa amb seu a Boston el 1972 i compta en l'actualitat amb més de 4.000 empleats. Davis ocupa el lloc 85 de les 400 persones més riques dels Estats Units, segons la revista 'Forbes'. Els diners del seu propietari li han provocat New Balance alguna important crisi reputacional com la crema de sabatilles per tot el país després de conèixer-se el seu suport i la donació de més de 400.000 dòlars a Donald Trump perquè fos president el 2016 i també per a la seva reelecció el 2020. Això va provocar una reacció en cadena a les xarxes amb milers de clients cremant les seves sabatilles i cridant al boicot per tota la vida a la firma.

Recentment, va tornar a estar en el focus de la polèmica pel seu suport econòmic de mig milió de dòlars a la candidata a l'alcaldia de Boston, Annissa Essaibi, que va ser derrotada en les eleccions el mes de novembre passat.