La gran setmana tecnològica de la indústria alimentària, amb la celebració simultània de Food 4 Future - Expo Foodtech 2024 i Pick&Pack for Food Industry, ha tornat a encimbellar Bilbao com a capital internacional foodtech, deixant un impacte econòmic de 19 milions d'euros per a la ciutat.

Les trobades globals multiespecialistes dedicats al sector lacti, pesquer, carni o forner, entre altres, han reunit 9.037 congressistes internacionals de 34 països que, durant tres dies, han descobert les últimes tendències i solucions tecnològiques en IA, robòtica, automatització, IoT, així com nous ingredients, que estan dirigint, a la indústria alimentària cap a un model més eficient, sostenible i tecnològic.

Un total de 287 firmes expositores han presentat en el BEC-Bilbao Exhibition Centre les innovacions que estan marcant el full de ruta del sector en matèria de sostenibilitat, maquinària, seguretat i ciència de l'alimentació en tots els seus segments. Així mateix, 482 líders de reconeguts fabricants com Pepsico, Campofrío, Danone, General Mills, Fills de Rivera, Nauterra, Nestlé, Capsa o Diageo han revelat les estratègies i innovacions que estan ajudant la indústria a adaptar-se a la conjuntura socioeconòmica actual i a avançar en l'economia circular, gràcies a l'impuls de les noves tecnologies.

Noves tendències

L'última jornada de l'esdeveniment, celebrada ahir, ha donat resposta als nous comportaments d'un consumidor que busca opcions sostenibles, saludables i assequibles. María Soledad Camacho, vicepresident de Màrqueting de Danone, ha afirmat que, per arribar a un client cada dia més conscienciat amb la seva salut, és important comptar amb productes inspiradors que estan científicament comprovats.

"Com a marca, creem productes saludables, sostenibles, i accessibles que impactin en les necessitats de consum. Aquest any als mercats europeus, veurem com Actimel comença a treballar amb diferents targets amb 3 necessitats immunològiques diferents. No només tenim la necessitat de respondre necessitats cada vegada més demandants, sinó la responsabilitat de mobilitzar la indústria cap a pràctiques més sostenibles".

Per la seva part, Enrique Rodríguez, Commercial Delegate de Vichy Catalan, ha posat en relleu que "una nova generació de begudes s'està posicionant amb noves opcions de futur: aigua saborizadas i enriquides, begudes de gel amb base d'aigua i solucions liofilitzades en pols".

Al seu torn, Alberto Jiménez, CEO a Smileat, ha assegurat que la sostenibilitat és en l'ADN de la companyia i que, en matèria de màrqueting, la seva aportació és oferir valor amb la divulgació i escoltar les famílies, com van fer amb el llançament d'un cereal que només conté un 3% de sucre. "Tardem dos anys a llançar-lo amb l'ajuda d'un centre tecnològic. Crec que aportem molt com a categoria". Així mateix, Guillermo Mena Sánchez, Global Research & Innovation Director a Global Fruselva, ha apostat per la inversió en innovació i per mantenir-se a prop dels clients per aportar valor.

Quant a les bretxes que la indústria pot trobar en el camí, ha remarcat que "la rigidesa reguladora fa que no es pugui avançar a ritme per a la salut de les persones". A més, ha afirmat que "l'educació nutricional està creixent molt a poc a poc a Espanya, per la qual cosa tenim una responsabilitat des de l'escola fins a les residències de majors".

Per apropar-se al consumidor des d'estratègies en màrqueting i nous models de negoci, els participants en el congrés han citat la personalització i el processament de dades com a elements primordials. Així, Iker Ganuza, Country Mànager Spain, de Pepsico, ha compartit com la companyia ha desenvolupat un motor de "l'ADN del consumidor" per perfilar els consumidors en funció de criteris com la demografia, els hàbits, etc., juntament amb perfilat de botigues per tal d'optimitzar el posicionament dels productes i obtenir una millor conversió.

Per la seva part, Lotus Bakeries ha apostat per pop-ups experiencials en punts de venda perquè la gent pugui provar el producte, a més de noves maneres de consumir el producte, segons ha indicat el seu CEO, Víctor Villanueva.

Avenç de la descarbonització

La descarbonització i l'aposta per l'economia circular ha estat un dels temes transversals que han estat presents en la trobada, on s'han abordat les estratègies per minimitzar els residus, millorar l'eficiència dels recursos i promoure iniciatives de reciclatge al llarg del cicle de vida del producte.

Després de ressaltar els valors de la seva estratègia de Sostenibilitat "anem 2023", Candela Aldao, Sènior Mànager de Sostenibilitat a Mahou San Miguel ha confirmat que la companyia treballa per produir cervesa més sostenible, i en alguns projectes pilot, com l'oportunitat d'aportar un segon ús del gra utilitzat en la fabricació de cervesa, oferint-ho als empresaris per fer coberts comestibles.

En aquest context, Clara Hernández, Environmental and Climate Change Director a Campofrío Sigma, ha detallat els projectes d'economia circular amb reaprofitament a les seves instal·lacions i fàbriques que estan realitzant en la companyia. A Burgos, per exemple, "es processa la mucosa intestinal del porc per produir heparina d'ús mèdic". Entre altres mesures, Emiliano Martus Barelli, director de Sostenibilitat Ambiental en Fills de Rivera (Estavella Galícia), ha indicat que la companyia utilitza biogàs com a font d'energia a la fàbrica de cervesa i fan servir panells solars a la seva fàbrica d'A Grela. A més, han aconseguit implementar el 100% de rPET reciclat en ampolles d'aigua mineral i una reducció del 70% de les emissions de carboni per cada ampolla.

Per la seva part, Mariví Sánchez, Head of Sustainability and Communication a Nauterra, ha apostat per la "necessitat d'invertir en pràctiques pesqueres sostenibles i circularitat" i ha fixat per al 2025 l'objectiu no de donar residus als abocadors. Recolzats en l'ecodisseny del producte, la companyia advoca per la reducció i recuperació de residus, com en posa de manifest un projecte en marxa entre 2018 i 2023, que ha aconseguit recuperar el 80% dels residus a nivell global.