La producció a les plantes de Nissan podria tornar aviat, ja que el Hub de Descarbonització (D-Hub), el projecte liderat per QEV Technologies i Btech per reindustrialitzar Nissan, ha anunciat que preveu aprofitar les tres plantes de Barcelona, recol·locar a la totalitat dels treballadors acomiadats, uns 1.400, i reactivar la producció "durant el segon semestre de 2022", és a dir en poc més de sis mesos.

Aquest és l'objectiu dels impulsors del consorci, format per diverses empreses nacionals i internacionals, que treballen juntament amb la Taula de Reindustrialització de Nissan per formalitzar el traspàs de les tres fàbriques de la multinacional nipona i implementar aquest projecte d'electromobilitat, que fabricaria models elèctrics diferents, com una furgoneta petita i fins i tot un vehicle de gran mida.

En un comunicat, l'equip del hub es mostra optimista amb els avenços aconseguits i apunta a gener com a "mes clau per oficialitzar l'acord i poder així centrar els esforços a reiniciar la producció de les plantes al llarg de l'any".

Revulsiu per a l'automoció

Els impulsors d'aquesta iniciativa asseguren que la solució empresarial del D-Hub "va més enllà de la substitució de Nissan i el manteniment de la plantilla", ja que "suposarà un revulsiu per a l'automoció a Espanya amb la creació d'un ecosistema d'innovació en electromobilitat que atraurà inversions de pes i transformarà la mobilitat del país en clau sostenible, accelerant així la implantació de la indústria 4.0."

"El Hub de Descarbonització és un projecte de país, amb una visió integradora i amb un enorme potencial. Estem molt contents i agraïts per la confiança dipositada per liderar la reindustrialització de Nissan", destaca el conseller delegat de l'empresa de mobilitat elèctrica QEV Technologies, Joan Orús. El directiu afegeix que el hub aposta per la tecnologia i el talent local, i que no només salvarà els llocs de treball actuals, sinó que anirà "un pas més enllà". "El nostre objectiu és posar en marxa una nova indústria que situï a Espanya al mapa de la mobilitat elèctrica i que generi nou valor i oportunitats, també per als joves", remarca Orús.

Segons Rafael Ruiz, conseller delegat del grup d'enginyeria Btech, "aquesta és una oportunitat històrica per reindustrialitzar i donar continuïtat a l'herència de Motor Ibèrica", però també per demostrar que "en aquest país disposem del talent i de les capacitats tècniques necessàries per liderar una empresa referent en mobilitat elèctrica". "Per a això, serà clau la implicació del personal de Nissan, que compta amb un equip expert en producció de vehicles d'altíssima qualitat i de primer nivell mundial", subratlla Ruiz.

L'aliança, ressalten els seus impulsors, "planteja importants inversions en els pròxims 5 anys per a la implementació de projectes capdavanters en mobilitat sostenible", i prioritzarà la feina amb pimes espanyoles en la prestació de serveis de desenvolupament i equipament. "El projecte contempla augmentar les xifres inicials d'inversió davant del gran interès d'inversors de referència nacionals i internacionals que aposten per formar part del projecte i hi és obert a noves possibles aliances", asseguren els seus responsables.

En concret, el consorci posarà en marxa un pla que inclou la recuperació de marques espanyoles mítiques. D'una banda, els socis tractors del D-Hub tenen previst rellançar la mítica marca EBRE, que en el passat va donar nom a vehicles de Motor Ibèrica. D'altra banda, el pla inclou la industrialització de nous vehicles de l'emblemàtica marca Hispà Suïssa, i el llançament d'una nova marca comercial centrada en la comercialització de vehicles per al repartiment d'última milla.

El hub combinarà, a més, la producció de models elèctrics propis amb la implantació d'una línia de fabricació sota llicència (Contract Manufacturing), dissenyada per multiplicar el volum de producció industrial. "En aquest sentit, importants actors de la nova mobilitat elèctrica com Ronn, Tevva, Volta, Inzile, Quantron o Voltia, entre d'altres, ja han confirmat el seu interès per formar part del projecte com a futurs clients del D-Hub", afirmen des del consorci.

El projecte contempla també continuar amb la producció d'algunes de les línies que ja té Nissan sota un nou nom de marca i, alhora, allotjar altres projectes capdavanters. És el cas de la fabricació de vehicles lleugers i microcotxes, la implantació d'un centre d'homologació i certificació de bateries o la posada en marxa de la fabricació de piles d'hidrogen i d'intercanviadors de bateries per a micromobilidad.

El hub compta amb la col·laboració de la consultora Improva en el desenvolupament del projecte, atesa la seva especialització en reindustrialització, nova mobilitat i transformació de negocis.