La multinacional nord-americana de l'entreteniment Walt Disney ha inaugurat avui a la Xina el seu primer parc temàtic, el Complex Disney de Xangai, 14 anys després de començar a apropar-se a aquest immens mercat, on ara el grup local Wanda li ha declarat la guerra.

Disney, que tindrà a Xangai el més petit de tots els seus parcs -però alhora el més adaptat a la cultura local, i el que presumeix de tenir el castell més alt-, desitjava des de 2002 entrar al prometedor mercat xinès i convertir-se en una referència turística al país més poblat del món.

El recinte ha estat inaugurat avui, als peus del castell, pel viceprimer ministre xinès, Wang Yang, i el president executiu de Disney, Bob Iger, després de diversos dies de festejos entorn del parc i sota una fina pluja que, com va recordar el primer, en la cultura xinesa un dia inaugural augura "bona fortuna".

2.000 famílies i 297 empreses ressituades

L'obertura arriba després d'un llarg procés negociador i de construcció, amb retards successius i una inversió total de 5.500 milions de dòlars. La construcció va causar la reubicació forçosa de més de 2.000 famílies, 297 empreses i més de 1.200 tombes d'un cementiri local, així com el tancament addicional de 153 empreses contaminants properes.

Disney preveu ara per ara 15 milions de visitants anuals, i avança que el seu públic natural són els 330 milions de persones que viuen al delta del Iang-tsé, en un radi d'unes tres hores de viatge des de Xangai, la capital econòmica del país, amb els seus 24 milions d'habitants.

Encara que els preus de les entrades i serveis apunten a visitants amb cert nivell adquisitiu, Disney assegura que són els més barats entre tots els seus parcs i que estan a l'abast de la classe mitjana xinesa: 370 iuans (57 dòlars) en dies de menor demanda i 499 iuans (75 dòlars) en estiu, caps de setmana i dies festius. De fet, assegura que el recinte es va dissenyar de tal manera que hi hagués diferents possibilitats a l'abast de totes les butxaques.

Adaptació a la cultura xinesa

El parc es plega a més en molts aspectes a costums xinesos: gairebé tot el menjar disponible és d'estil oriental, hi ha zones temàtiques inspirades en l'imaginari cultural xinès, i un dels seus dos hotels (ambientat a la pel·lícula "Toy Story") té forma de vuit, xifra de bon auspici en aquest país.

Amb tot, les reserves amb què habitualment se sol trobar la companyia fora d'Amèrica del Nord, on de vegades se la percep com una piconadora cultural, semblen sensiblement multiplicades a la Xina, com suggereixen la discreta cerimònia d'avui i el bloqueig, amb comptades excepcions, que va patir la premsa estrangera.

Encara que la seva obertura va arribar fins i tot a la portada del Diari del Poble, òrgan oficial del Partit Comunista de la Xina, i el públic local sembla desitjós de visitar-lo, com demostra que les seves entrades estiguin pràcticament esgotades per als propers mesos, no tot Xina sembla rebre a Disney amb els braços oberts, i el seu rival Wanda ho fa fins i tot amb oberta hostilitat.

Wanda, contra la "invasió"

Wanda, gegant immobiliari xinès, amb inversions en cinema i especialitzat en complexos comercials i parcs temàtics, va aprofitar al maig la tirada mediàtica de Disney per declarar, mentre obria un altre parc propi a Nanchang (Jiangxi, sud-est), la guerra oberta a la "invasió" cultural nord-americana.

El seu fundador, el magnat Wang Jianlin, s'ha proposat públicament de derrotar Disney com a líder mundial en parcs temàtics: va dir que és un "tigre" que no innova, que no podrà amb la "bandada de llops" de Wanda (15 parcs temàtics a la Xina i 5 més a l'estranger per a 2020), i que no hauria d'haver entrat a la Xina.

Wang (propietari de l'Edifici Espanya de Madrid i del 20% de l'Atlètic de Madrid) s'ha proposat que, a causa de la competència de Wanda, el parc de Disney a Xangai deixi de ser rendible en uns anys, i va proclamar que "la bogeria per Mickey Mouse i l'Ànec Donald ja ha passat".

Irònicament, en l'obertura del seu parc de Nanchang algunes botigues dels seus centres comercials, com la nipona Uniqlo, promocionaven samarretes de Mickey i Minnie, mentre en els seus cinemes apareixien grups disfressats de tropes d'assalt d'"Star Wars", i pul·lulaven persones vestides de Blancaneu o el Capità Amèrica.

Coincidint amb l'obertura, l'ONG Xina Labor Watch va publicar un informe d'investigadors infiltrats que denuncia condicions de treball vuitcentistes a diverses fàbriques de productes i joguines oficials de Disney en aquest país, amb horaris sense pausa d'11 hores seguides, mancances d'higiene i pagues d'1,3 dòlars per hora.