La Comissió Europea ha anunciat aquest dijous l'obertura d'un tercer expedient contra Google per abús de posició dominant, en sospitar que imposa restriccions a pàgines web terceres a l'hora de cedir espai a anuncis contextualitzats dels seus competidors. "Tenir una posició dominant no és un problema per a les normes europees, es pot ser gran. Però és il·legal abusar d'aquesta posició poderosa per restringir la competència, sigui al mercat que controla o en un altre," ha resumit la comissària de Competència, Margrethe Vestager, després d'anunciar la seva decisió.

Segons els comptes de Brussel·les, Google compta amb una quota de mercat de prop del 80 % en l'àrea de mitjancer publicitari vinculat a les recerques 'on line' en l'Espai Econòmic Europeu (EEE), i en aquest marc compta amb acords amb "socis directes", a qui l'Executiu comunitari tem que hagi imposat determinats requisits. Per exemple, exigint-los exclusivitat i obligant-los a no oferir en els seus espais anuncis contextualitzats, és a dir, aquells que s'ajusten al perfil de l'usuari en funció de les seves recerques, de competidors de Google. 

Un nombre mínim d'anuncis

Brussel·les també examina si s'ha imposat a tercers la visualització preferent d'un nombre mínim d'anuncis de recerca de Google, amb una xifra mínima d'anuncis i col·locats en l'espai més destacat de la pàgina. A més, els anuncis de recerca competidors no es poden mostrar per sobre o a prop dels de Google. Finalment, en aquest plec d'acusacions la Comissió critica que s'exigeixi a les pàgines terceres que compti amb l'autorització de Google abans d'introduir qualsevol canvi en la visualització dels anuncis de recerca de la competència.

D'ara endavant, s'obre un termini de vuit setmanes perquè la companyia matriu, Alphabet, presenti els seus arguments de defensa per convèncer l'Executiu comunitari. "Creiem que les nostres innovacions i millores de producte incrementen les opcions que tenen els consumidors europeus i promouen la competitivitat. Examinarem aquests nous casos per oferir una resposta detallada en les properes setmanes", ha avançat un portaveu de la companyia.

"Noves proves" als casos oberts

A més de la tramesa del plec d'acusacions amb aquest tercer cas, Brussel·les ha remès a l'empresa aquests plecs que "reforcen" els casos ja oberts, després d'obtenir "noves proves" que acrediten que Google va afavorir la seva posició sobre la dels competidors. Un dels expedients va ser obert l'abril de l'any passat i acusa Google d'afavorir de forma sistemàtica el seu servei de comparació de preus (Google Shoppin), davant els seus rivals en els resultats del seu cercador. Amb això podria estar desviant artificialment tràfic des de serveis de comparació de preus rivals i obstaculitzant la seva capacitat de competir al mercat, segons l'anàlisi de la Comissió.

L'altre cas va ser anunciat l'abril d'aquest any i respon a la preocupació de Brussel·les perquè Google abusi del seu poder al mercat per afavorir la instal·lació del seu sistema operatiu (Android) i de les seves aplicacions a fabricants de dispositius mòbils. La Comissió examina si aquestes pràctiques són abusives i suposen una restricció a la competència i a la innovació al mercat europeu.