Fa unes setmanes, Sohn publicava un comunicat al seu compte d’Instagram on anunciava la cancel·lació de la seva gira pel Regne Unit —excepte a Londres— per no poder afrontar econòmicament un tour a ciutats on no hi havia venut prou entrades. L’artista britànic explicava que el risc d’oferir un concert en aquestes condicions és molt elevat, quasi impossible, per obtenir un retorn econòmic. Aquesta situació s’ha agreujat amb l’aturada de concerts durant la pandèmia, en què el públic que abans era més fidel als directes ja no surt tant.

Des de fa setmanes, els noms de bandes i artistes que anuncien la cancel·lació de les seves gires no fan més que multiplicar-se: des d’Animal Collective fins a Santigold, passant per Arlo Parks, Hazel English o Yard Act, entre molts d’altres. L’increment d’entre un 30% i un 50% dels bitllets d’avió, sumat a la pujada de preus de la gasolina i la inflació de l’euro deixa els artistes amb un marge tan reduït de beneficis —si és que n’arriben a tenir— que no tenen cap altra opció que cancel·lar les gires.

L’increment d’entre un 30% i un 50% dels bitllets d’avió, sumat a la pujada de preus de la gasolina i la inflació de l’euro deixa els artistes amb un marge tan reduït de beneficis que no tenen cap altra opció que cancel·lar les gires

Sense beneficis

Precisament, l’anul·lació precipitada de concerts durant l’estat crític de la pandèmia ha forçat promotors i artistes a reprogramar totes les dates possibles per tornar a sonar a l’esfera pública. “Els costos de moure un equip gran de gent i cobrir el transport, allotjament, dietes i sovint també lloguer de sales són altíssims, i els beneficis surten directament de les entrades venudes”, afirma Meri Lane, cofundadora, mànager i booker del segell català Luup Records. “Si a això li sumes la inflació, arriba un moment que els artistes no veuen la recuperació de la inversió abans de sortir de casa. En molts casos, els beneficis no surten fins a gairebé penjar un cartell de sold out i si no es venen entrades, clarament no surten els números”, afegeix, com va ser el cas de Sohn.

Els beneficis no surten fins a gairebé penjar un cartell de sold out i si no es venen entrades, clarament no surten els números

SOHN  Viquipedia
El britànic Sohn és un dels artistes que ha anunicat la cancel·lació de les seves gires / Foto: Viquipedia

La pandèmia ha estat una de les grans impulsores d’aquestes conseqüències. Tot i que sempre ha estat difícil vendre entrades, explica Lane, les restriccions de la covid han fet que “la gent no faci plans a llarg termini o que molta gent hagi deixat de sortir més sovint”. A més, la crisi econòmica que estem vivint “té un impacte directe en la cultura”, afegeix. Però la cosa no va només de diners, sinó de l’oferta concentrada en grans festivals d’estiu que fan que la gent aposti per gastar-s’ho tot d’una sola vegada i no tant per les sales locals. La indecisió fins a l’últim moment, havent gastat tant a l’estiu en aquests grans esdeveniments, espanta els promotors. “No saps què fer per poder vendre entrades, cosa que fa que gastem més en publicitats per xarxes socials o sistemes que abans no necessitàvem tant i que es redueixin els marges”, explica Dani Cantó, responsable del segell Snap! Clap! Club!. 

L’oferta concentrada en grans festivals d’estiu que fan que la gent aposti per gastar-s’ho tot d’una sola vegada i no tant per les sales locals

El risc, després de la pandèmia, és més alt que mai per a sales, artistes i promotors. “Ens hem malacostumat als sold out amb els aforaments de la pandèmia”, afegeix Cantó, moment en què hi havia aforament reduït i el públic que havia pogut conservar la feina donava suport a la música assistint a concerts. Endeutar-se després de les pèrdues econòmiques que ha suposat la covid? Ni parlar-ne: “Abans les gires no portaven un gran benefici per als artistes, però es feien perquè acostumen a ser el peatge a pagar per actuar als grans festivals després d'una gira exitosa de sales”, remarca Lane.

Abans les gires no portaven un gran benefici per als artistes, però es feien perquè acostumen a ser el peatge a pagar per actuar als grans festivals després d'una gira exitosa de sales

Els altres afectats

Cancel·lar una gira no només afecta els artistes en si, sinó tot l’equip que hi treballa: des de tècnics de so a fotògrafs, sales i teloners, entre molts altres implicats. Aquest últim cas és el de Marina Herlop, artista catalana que havia d’obrir els concerts de la gira europea d’Animal Collective. Trencada la possibilitat de fer-se coneguts a altres països, molts artistes es veuen obligats a refer camins que ja havien llaurat. Quin és el cas dels artistes nacionals que volen tocar a altres ciutats del país? “Tocar a la teva ciutat és fàcil, coneixes les sales i el teu cercle d’amics i coneguts pot venir, però el misteri és les gires nacionals”, apunta Cantó, que admet que si bé és més senzill per a artistes que tenen el seu projecte individual, per a les bandes es fa quasi impossible fer una gira a altres ciutats per haver de cobrir massa costos.

Cancel·lar una gira no només afecta els artistes en si, sinó tot l’equip que hi treballa: des de tècnics de so a fotògrafs, sales i teloners

Concierto marina herlop sergi Alcàzar
Marina Herlop ha estat una de les afectades per la cancel·lació de la gira europea d'Animal Collective / Foto: Sergi Alcàzar

Les gires semblen ser negoci només per a les grans estrelles mundials, que veuen en qüestió de minuts o dies com s’esgoten les entrades dels seus concerts, però no per a la resta d’artistes, siguin petits o grans. Els preus de les entrades, amb la inflació i la poca sostenibilitat econòmica de les sales, també pugen, i com a resultat, tot aquell públic més jove o amb menys poder adquisitiu deixa també de comprar-les. L’encariment del preu a les barres de les sales tampoc ajuda.

Les gires semblen ser negoci només per a les grans estrelles mundials, que veuen en qüestió de minuts o dies com s’esgoten les entrades dels seus concerts, però no per a la resta d’artistes

La salut mental, el segon factor en joc

La incertesa econòmica va lligada sempre a la por personal. En no saber si un tour, la font econòmica bàsica que un artista pot esperar després del llançament del seu projecte, serà viable, és molt difícil mentalment afrontar-lo. Una gira mundial que comporta ser a una ciutat o país diferents cada un o dos dies genera moltíssim estrès i redueix les ganes i la inspiració artística per oferir un concert. És el cas d’Arlo Parks o Santigold. Aquesta última explicava en el seu comunicat que no només ha cancel·lat la seva gira per motius econòmics, sinó per patir ansietat, insomni i dolor crònic, entre altres motius, i lamenta que la indústria musical s’hagi tornat tan insostenible i desinteressada en la salut dels artistes. És el peix que es mossega la cua: sense una estabilitat econòmica, la mental és gairebé impossible d’aconseguir.

Santigold explicava en el seu comunicat que no només ha cancel·lat la seva gira per motius econòmics, sinó per patir ansietat, insomni i dolor crònic

Tornar als números d’abans de la covid és difícil, però la indústria espera recuperar-se’n
“En lloc que els artistes vinguin a tocar a la teva ciutat, hauràs de ser tu com a fan, qui viatgi per veure'ls a la seva”, comenta Lane com a opció. Els concerts es convertiran en un esdeveniment de luxe? Ni les bandes ni els promotors saben ben bé com evolucionarà aquesta situació dins la crisi econòmica. Sense un panorama cultural fort és més difícil que sorgeixin noves promeses i que els artistes puguin viure de la seva música.