La crisi sanitària ha impulsat la telemedicina com a eina per al diagnòstic i seguiment de pacients amb patologies ja diagnosticades o lleus. Tant els metges d'atenció primària com els especialistes han fet un ús més important d'aquesta tecnologia de comunicació, reduint les visites presencials a la consulta amb la conseqüent disminució del risc de contagi. Si bé la telemedicina no és la solució perfecta per a tota mena de pacients, ha demostrat ser un instrument molt eficaç per agilitar el sistema sanitari.

Què és la telemedicina?

La telemedicina és l'atenció de consultes mèdiques en remot utilitzant diferents tecnologies de comunicació (TIC), com el telèfon, la videotrucada o el correu electrònic. Per facilitar i estandarditzar el seu ús poden desenvolupar-se aplicacions o programes específics que permeten, per exemple, enviar imatges i proves diagnòstiques o tenir una videoconferència mitjançant sistemes senzills i àgils.

La telemedicina és l'atenció de consultes mèdiques en remot utilitzant diferents tecnologies de comunicació

Des de fa anys la telemedicina és una eina present en el sistema sanitari, tant en l'àmbit públic com privat. Al sector privat la telemedicina està més desenvolupada. Ja era part de la cartera de serveis que oferien abans de la crisi del coronavirus i, ara, a causa d'un augment de la demanda, aquesta tecnologia ha estat millorada, desenvolupant-se plataformes virtuals molt més completes.

Telemedicina
Telemedicina

Telemedicina: avantatges i desavantatges

Per a pacients ja diagnosticats, que requereixen un control periòdic, o per a qui només necessiten conèixer el resultat de proves mèdiques ja realitzades, com una analítica, la consulta en remot és una solució adequada. El mateix passa si es tracta d'identificar patologies senzilles o de resoldre un dubte sobre un tractament.

A més, la telemedicina és una eina molt valuosa per al triatge intern. Abans de derivar un pacient a un especialista, els metges d'atenció primària interconsulten per correu electrònic.

En contrapartida, si ens enfrontem a malalties greus o és necessària una exploració física, la telemedicina no és l'instrument adequat. Mai no substitueix a una consulta presencial, és una cosa complementària, però no val per a tots els casos. No veus la persona i moltes vegades el que t'explica per telèfon no és exactament el que té.

Atenció mèdica a distància en l'entorn rural

La medicina a distància és molt útil per a aquelles zones que, per la seva situació geogràfica o pels seus pocs habitants, compten amb una assistència sanitària deficitària. Consultar amb el metge de família o l'especialista a través d'una trucada de veu o d'imatge pot ser crucial per a la salut de les persones residents en aquests llocs, moltes d'elles d'avançada edat.

Ara bé, perquè la telemedicina sigui eficaç és necessari treballar en dos àmbits: el tecnològic i l'educacional. D'una banda, és precís dotar de connexions digitals als àmbits rurals a fi que les comunicacions entre metge i pacient siguin satisfactòries; per un altre, és imprescindible formar els habitants perquè sàpiguen manipular aquestes tecnologies.