La diferència entre entrar a Barcelona en hora punta del matí —de 7.30 a 9.30 h— amb transport públic o en vehicle privat des de qualsevol punt de les corones metropolitanes suposa trigar un 20 % més de temps si es fa en la primera opció respecte a la segona. Aquesta és la principal dada que reflecteix l’estudi ‘Anàlisi de l’experiència d’usuari al transport públic dels accessos a Barcelona’ presentat pel RACC aquest dijous al matí, que ha radiografiat els desplaçaments per accedir a la ciutat des de les xarxes de Rodalies, FGC i Bus Exprés (la xarxa d’autobusos d’altes prestacions, que inclou les línies interurbanes amb més demanda de cada demarcació). 

D’aquesta dada es desprèn, segons ha apuntat el president del RACC, Josep Mateu, que hi ha almenys tres factors determinants per triar entre transport públic o vehicle privat, que són “la proximitat entre el domicili i la parada de transport públic; que hi hagi aparcament al destí, i la coneixença de la congestió de trànsit”, aquests fets, sumats al fet que l’ocupació del transport públic en hora punta arriba al 90% fa que des del RACC es recomani a Rodalies “l’augment de la freqüència i capacitat i la millora de la fiabilitat”, mentre que per al Bus Exprés es demana “incrementar la freqüència i reorganitzar les parades dels busos interurbans a Barcelona”.

Uns 10 minuts més, de mitjana

L’informe del RACC apunta que els usuaris de fora de Barcelona que han d’accedir en hora punta matinal a la ciutat triguen de mitjana uns deu minuts més si ho fan en transport públic que si accedeixen en vehicle privat. Ara bé, segons ha apuntat Cristian Bardají, Director de l’Àrea Mobilitat del RACC, pels usuaris del transport públic, “invertir deu minuts més del seu temps no els penalitza”, perquè valoren altres aspectes com el fet d’evitar les congestions que es formen a les entrades de la ciutat. Respecte a aquesta qüestió, el mateix estudi reflecteix que un 61% dels usuaris de transport públic disposen de vehicle privat.

A més, l’estudi també apunta a un aprovat general del servei de transport públic interurbà per entrar a Barcelona segons els usuaris, ja que els enquestats el valoren amb una nota mitjana de 5,7 punts, que desglossat suposa una nota de 5,9 per a FGC, un 5,8 per al Bus Exprés i un 5,5 per a Rodalies, una xifra que és un “contrast de realitat” segons Bardají, amb l’expectativa que aquest servei obtingués una nota més baixa a causa de les incidències que sovint es produeixen. L’estudi s’ha elaborat amb 1.100 enquestes a usuaris del transport públic interurbà. 

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!