El carrer de Gran de Gràcia de Barcelona ha tancat la porta als vehicles aquest dijous per participar en el Dia Sense Cotxes que se celebra cada 22 setembre a molts punts del món.

No ha estat el primer cop que es tallen carrers a la capital catalana per participar de la iniciativa, però sí en un dia laborable, fet que no ha estalviat les crítiques cap al govern de l'alcaldessa Ada Colau.

La imatge de les voreres de Gran de Gràcia és avui molt similar a la de la resta de dies –sempre plenes de gent–, però no es pot dir el mateix de la carretera, en la qual només poden transitar autobusos, taxis i vehicles de residents al barri.

Amb tot, la visió majoritària de veïns, comerciants i de la resta de passejants aquest dijous és que la iniciativa és bona, però no la manera amb què s’ha aplicat.

“És una bona mesura per al cap de setmana, però no en un dia de cada dia”, ha afirmat Marcelo Ortega, treballador d’una carnisseria de Gran de Gràcia, per afegir que “han arribat menys clients” i assegurar que “els transportistes ho han tingut molt més difícil per accedir a la botiga”.

Per la seva banda, l’Imma, propietària d’un forn de pa que està a pocs metres, explica no haver tingut els mateixos problemes que el carnisser. “L’Ajuntament ens va avisar amb un cartell que avui tallarien el trànsit”, ha afirmat, de manera que, amb previsió, van fer arribar ahir a la botiga tots els productes que necessitaven, per no tenir problemes avui.

Tant l’Imma com la Romina, dependenta d’una botiga de roba, aproven la iniciativa del Dia Sense Cotxes, i afirmen que "hi ha la mateixa gent que sempre”, ja que es tracta d’un carrer molt concorregut no només per conductors, sinó que també per vianants.

L’altra cara de la moneda l’ha explicat Josep Arqué, personal de seguretat encarregat que els vehicles no creuin Gran de Gràcia a través del carrer de Montseny. “La gent s’ho ha pres fatal”, ha afirmat de forma contundent, a més d’assegurar que fins i tot ha rebut insults d’alguns conductors. “S’hauria d’haver informat millor de la iniciativa i dels horaris en què s’han tallat els carrers”, ha sentenciat.

La Carme, veïna de Gràcia, podria ser un d’aquests residents emprenyats amb la mesura presa per l’Ajuntament. “Em sembla una estupidesa el Dia Sense Cotxes”, per afegir que potser és una mesura adient per a un poble, però no per a una gran ciutat. “Que s’ho repensi l’alcaldessa Colau”, ha sentenciat.

En la línia ha parlat el ciclista Pere Alcázar, conegut per alguns a Gràcia com el “Iaio Pere”, que ha considerat el Dia Sense Cotxes com un “negoci de Colau” perquè afavoreix el transport públic. “Em semblaria bé la iniciativa si no hi hagués absolutament cap cotxe”, ha afirmat mentre assenyalava la carretera, on hi havia alguns vehicles però cap vianant passejant-hi.

A l’altre costat hi ha els que valoren positivament la iniciativa pel fet ecològic. Fer Vázquez diu que a Barcelona hi ha una “contaminació exagerada”, i que mesures com el Dia Sense Cotxes ajuden a tenir una ciutat més sostenible. També està a favor de la iniciativa Montserrat Vilella, veïna del barri, i que s’erigeix com a defensora del medi ambient. Al contrari, matisa que “de cop i volta no es pot fer de Barcelona una ciutat sense cotxes”. En aquest sentit, diu que s’hauria d’haver fet una millor planificació: “Els cotxes s’han de poder deixar a algun lloc, no poden desaparèixer”, ha sentenciat.

Gran de Gràcia és un de la seixantena de carrers de Barcelona que aquest dijous estan tallats parcialment pel Dia Sense Cotxes. En total, unes 2.000 ciutats del planeta participaran de la iniciativa al costat de la capital catalana.