L'energètica líder a Àustria, Verbund, ha presentat aquest dimarts el seu projecte juntament amb E-Storagy, de Capital Energy, per tal de construir la que pot ser una de les grans instal·lacions de renovables de Catalunya, amb un fort impuls també per a l'emmagatzematge. Es tracta de la gran central hidroelèctrica reversible de Baells al Berguedà, que afecta els municipis de Cercs i La Nou i que costaria uns 400 milions d'euros d'inversió i cobriria amb 512 MW una tercera part del que necessita Catalunya de cara a l'any 2030, tot i que segurament arribarà uns anys després.
El projecte ha de sortir a exposició pública en els mesos vinents i rebre el permís ambiental de Ministeri de Transició Ecològica, que atorga les autoritzacions per als projectes de més de 50 MW. Després, haurà de rebre els permisos dels ajuntaments. Segons el calendari previst, l'obra començaria l'any 2028 i la central entraria en servei cap a l'any 2033.
La central, segons l'estudi que han fet els seus promotors, crearà 500 llocs de treball directes i 1.200 d'indirectes durant la seva construcció, i donarà feina a 30 persones un cop en funcionament. Espera aportar 600.000 euros cada any en impostos i 12 milions als ajuntaments durant l'obra, així com sumarà 400.000 euros cada any en fons per a desenvolupar projectes d'interès.
La central serà la tercera reversible a Catalunya, després de la d'Estany Gento - Sallent i la de Montamara al Pallars Sobirà, i aprofitarà el pantà de Baells com a bassa inferior. A uns 314 metres per sobre s'hi construirà un altre embassament, que serà l'encarregat de bombejar i produir energia.
L'embassament inferior capta durant el dia l'electricitat de la xarxa gràcies a l'excés de renovables que produeixen l'energia fotovoltaica i l'eòlica i bombegen l'aigua cap a l'embassament superior amb aquesta energia. És, per tant, la que funciona com a bateria d'emmagatzematge elèctric.
A la nit, l'aigua de l'embassament superior, que funciona com a generador, cau en canonades soterrades cap a la central hidroelèctrica, que estarà construïda sota terra, i que converteix l'aigua en electricitat abans d'enviar-la cap a la xarxa elèctrica, passant abans per una subestació elèctrica que s'hi construirà.
Els promotors del projecte van oferir entrar al capital a L'Energètica, empresa pública catalana encarregada de descarbonitzar l'energia que fa servir el Govern. L'empresa pública ha expressat la seva intenció de controlar un 10% del projecte sempre que els ajuntaments afectats estiguin d'acord amb la instal·lació.
Els promotors del projecte han assegurat que els moviments de terra no han de generar cap risc de seguretat i que treballaran per tal d'aportar biodiversitat a la regió on estarà, així com tampoc es preveu un impacte negatiu en el turisme. Preveuen que la inversió quedi amortitzada després d'aproximadament 30 anys des de l'inici de la construcció.