El cotxe elèctric serà la principal solució per a fer de l’automoció un sector sostenible i sense emissions, però existeixen més vies. El mànager del Clúster de la Indústria de l’Automoció de Catalunya (CIAC), Josep Nadal, ha apuntat que el vehicle de combustió “transita cap a una multiplicitat de solucions”.
Josep Nadal ha participat en el sisè debat FOCUS ON, titulat ‘El futur de la mobilitat: tecnologia, sostenibilitat i ciutats’, en el qual ha debatut amb Manel Nadal, secretari de Mobilitat i Infraestructures de la Generalitat de Catalunya, Manuel Puga, CEO d’Avomo, i Lídia Montero, responsable de Smart Mobility, dins del laboratori InLab FIB de la UPC.
“Hem d’entendre que possiblement el vehicle elèctric de bateries com ara s’apuntava és la solució per part d’aquest gran puzzle que intentem muntar entre tots, però hi ha altres tecnologies”, ha exposat Nadal. “Hi ha molts avenços en els combustibles sintètics, per exemple”, ha dit Nadal, que apuntava després als biodièsels i llançava la pregunta de si s’ha de “posar la creu” a aquestes modalitats. “També hem de veure l’hidrogen verd, que té el repte de com portar l’hidrogen a les hidrogeneres”, ha afegit.
“Nosaltres vam fer un estudi el 2016-2017 on explicàvem que cal entendre que no fem la transició de la combustió al vehicle elèctric, sinó cap a una multiplicitat de solucions que depèn de si parlem de vaixells, d’avions, de tractors, de cotxes dins la ciutat, de cotxes fora de la ciutat pel cap de setmana… I hem d’entendre que necessitem totes les mans per resoldre-ho”, ha reflexionat Nadal.
El representant del CIAC ha destacat que “el més important és la sostenibilitat en el temps” i que perquè les solucions perdurin el millor és “no imposar, sinó deixar que sigui el consumidor qui amb la seva elecció marqui el camí”. “Hem de permetre que la indústria que tenim al nostre país pugui créixer i desenvolupar-se”, ha dit Nadal, que ha alertat del risc del fet que “a Europa ens agrada molt sobrerregular”.
En oposició a aquest excés de burocràcia que perjudica les empreses, Nadal destaca la importància de la “seguretat jurídica” i defensa que el sector ha de ser “invisible” per a facilitar les coses. “Els que ens dediquem, hem de ser el màxim d’invisibles per a l’usuari. Que puguin carregar ràpidament el cotxe, que des del mòbil puguin demanar un cotxe i arribi ja carregat. Quan més implícit sigui, millor estarem fent la nostra feina”, ha dit.
Així és com Nadal ha exemplificat les dificultats de l’excés de regulació i les prohibicions i la importància de la seguretat jurídica. “És com una planta. Si quan comença a créixer de seguida la comences a esporgar, probablement te la carregues. Llavors has d’anar amb compte, deixar que creixi una miqueta més i després retallar. Jo crec que el model empresarial és similar. Les empreses necessiten un marc jurídic que els aporti seguretat per poder créixer. Això és molt difícil. Es parla de la regulació de producte, però també de regulacions pels llocs de treball, per a les inversions i a altres aspectes que afecten l’empresa”, ha desenvolupat Nadal, que també ha apuntat la importància d’aquesta seguretat jurídica “per al consumidor”.
Pots veure el debat complet a continuació: