En el primer trimestre d'aquest any s'han venut a Espanya un 70% més de cotxes elèctrics que en el mateix període de l'any passat: en total 19.345 unitats. D'elles, tan sols el 16,3% són de marques xineses -3.148 turismes-, ja que el mercat està dominat per les marques europees que s'han quedat amb alguna cosa més de la meitat del pastís, el 51,2%, segons les dades de la consultora MSI per a Ganvam a què ha tingut accés On Economia. Les marques nord-americanes, gràcies al predomini de Tesla, s'han quedat amb el 18,7% de les vendes dels elèctrics des de començament d'any i la resta de les asiàtiques es reparteixen, un 11% per a les coreanes, principalment del grup Hyundai, i el 2,8% les japoneses, menys retardades en els models elèctrics purs.
A Espanya hi ha 48 marques d'automòbils que han venut almenys 1 cotxe elèctric entre gener i març, encara que d'elles, tan sols 29 han superat les 50 matriculacions i 5 han batut el miler. De fet, la meitat de les vendes estan concentrades en 10 models que en conjunt han venut 9.544 cotxes, el 49,6% del total. El mercat continua comandat per Tesla, que amb 3.171 cotxes matriculats, es queda amb el 16,4% de les vendes dels elèctrics. Tanmateix, la marca d'Elon Musk està perdent pes a marxes forçades, ja que el 2024 es va quedar amb el 29% del mercat; el 25,6% l'any anterior. Així i tot, ha col·locat com a líder de vendes el Model 3 (2.047 cotxes) i en cinquena posició el Model Y (1.101). Té al mercat dos models més, amb unes vendes testimonials.

Però l'aparició de nous models i, fins i tot, nous fabricants estan segant l'herba sota dels peus del gegant automobilístic nord-americà. El segon i el tercer model més venuts des de començament d'any són uns nouvinguts aquest any: es tracta d'un coreà, el KIA EV3, que en aquests tres mesos ha venut 1.292 cotxes, i s'ha quedat a 750 del Model 3 de Tesla, i el primer europeu del rànquing, la recuperació del mític R5 de Renault en versió elèctrica, que ha venut 1.177 cotxes en aquest període.

L'èxit d'aquests dos cotxes ha elevat els seus fabricants als llocs d'honor del mercat espanyol d'elèctrics, amb Renault en tercera posició, gràcies a 1.533 matriculacions, majoritàriament del R5 i el Zoe, i al quart lloc a la coreana Kia, que ha venut 1.518 unitats, majoritàriament EV 3 més unitats de l'e-Niro i una poques unitats del EV6 i 9, i es posiciona en quart lloc.

Encara que la gran competència de Tesla és la xinesa BYD, amb models molt semblants als nord-americans, que ha col·locat el Dolphin (839 cotxes venuts a Espanya) en cinquena posició del rànquing i el ATT3 (658) en sisena.

Però la seva àmplia gamma d'elèctrics ha permès a BYD ser la segona marca triada pels espanyols, amb 2.146 cotxes en el trimestre, a un miler de Tesla. El tercer model de la xinesa per vendes és el Seal, amb 217 cotxes matriculats, encara que compta amb unes altres tres opcions més -Atto 2, Sealion i TNG Ev. En total, la xinesa ofereix al mercat espanyol 6 elèctrics cigars (Tesla en té 4), encara que el seu líder de vendes és la versió híbrida endollable del Seal U.
La cinquena posició és per a una altra marca europea, Mercedes, que n'ha venut 1.022 d'elèctrics a Espanya en aquests tres mesos amb la Classe EQA com a model estrella, amb 473 unitats matriculades.

Tanmateix, hi ha una diferència molt important entre els cinc venedors més grans d'elèctrics a Espanya. Mentre Tesla ha reduït vendes un 11% des de començament d'any, BYD ha multiplicat per 5 les seves; Renault per 9%, Kia per 2,5 i Mercedes les ha incrementat un 66%.
Marques xineses
Els grans fabricants xinesos han preferit desembarcar a Europa i a Espanya amb models de gasolina, molt més barats, per anar introduint més lentament els elèctrics, encara que els forts aranzels imposats per la Unió Europea fins i tot del 39% han retardat els seus plans. De fet, les marques Omoda i Jaecoo de Chery, amb vendes poques vendes d'elèctrics, han optat per fabricar els seus models a Barcelona per estalviar-se la forta sanció a la frontera.
Això fa que els xinesos es quedin amb el 16,3% del mercat espanyol de cotxes elèctrics, més de les dues terceres parts en mans de BYD, perquè encara que hi ha moltes marques, els seus elèctrics són escassos. Així, el segon fabricant és MG que n'ha venut en aquests tres mesos 241 d'elèctrics, un 71,4% menys que l'any passat; Polestar, 125 amb un increment del 83% i Xpeng, 108 cotxes i nou al mercat.
Marques europees
No obstant això, molts dels cotxes de marques europees es fabriquen a la Xina com el Cupra Tavascan, el Dacia Spring, el Mini Mini, entre els principals. A més, hi ha dues marques de difícil ubicació: la primera Volvo, originàriament sueca, però ara propietat del conglomerat xinès Geely que a més posseeix el 10% de Mercedes. En la direcció contrària, el grup Stellantis s'ha quedat amb la majoria del fabricant xinès Leapmotor. En ambdós casos, la fabricació està dividida entre la Xina i Europa.

Amb aquestes excepcions, després de Renault i Mercedes, les marques europees amb més pes al mercat espanyol d'elèctrics són BMW (916 cotxes venuts); Mini (870); Peugeot (812), Citroën (709), Cupra (693), amb dos models elèctrics, el Tavascan i el Born; Dacia (595), gràcies al Spring, fabricat a la Xina; Fiat (516); Volkswagen (431) i Audi (418). La resta de les marques europees no han superat les 400 vendes en el primer trimestre.
