Verifactu: la nova era de la facturació a Espanya

- Èlia Urgell
- Barcelona. Dimecres, 5 de novembre de 2025. 05:30
- Temps de lectura: 3 minuts
En els últims mesos, un terme ha guanyat protagonisme en fòrums especialitzats, taules de debat, despatxos professionals i reunions de negocis, i cada vegada més està en boca de pimes i autònoms: Verifactu. Però tenim clar en què consisteix i què pot aportar al teixit empresarial espanyol? Som conscients que no equival a la facturació electrònica? Sabem el report fiscal que implica?
Verifactu és un sistema introduït pel Reglament que regula els Sistemes Informàtics de Facturació (RSIF), aprovat mitjançant Reial Decret el desembre de 2023 i derivat de la Llei Antifrau, que obliga a enviar a Hisenda els registres de dades de facturació generats per cada factura emesa amb l'objectiu de millorar el control tributari i evitar el frau fiscal.
Hi ha diversos antecedents de remissió de la informació de les factures a les Administracions en temps real per garantir aquesta transparència. A Espanya, es va iniciar el 2017 amb el Subministrament Immediat d'Informació (SII), que afecta les empreses que facturen més de sis milions d'euros i les que voluntàriament decideixin acollir-s'hi. Posteriorment, de manera progressiva s'ha anat implantant el sistema TicketBAI a les Hisendes forals de Guipúscoa i Àlaba, i Batuz a Biscaia. Verifactu recull l'esperit d'aquestes experiències prèvies.
Què és Verifactu?
El Reglament de la Llei Antifrau introdueix estàndards estrictes en l'emissió de factures amb la finalitat de garantir-ne la integritat, conservació, accessibilitat, llegibilitat, traçabilitat i inalterabilitat. Així, des del passat 29 de juliol, el programari de facturació s'ha d'adaptar a aquests requisits i generar uns registres digitals per cada factura emesa que es poden conservar en el mateix sistema i deixar-los a disposició de l'Agència Tributària, o bé enviar-los voluntàriament i de forma automàtica a l'AEAT en el mateix moment en què s'emet la factura; aquesta última opció d'enviament és el que es denomina Verifactu (si bé el seu ús s'ha estès i sovint s'ha emprat com a sinònim del Reglament, quan no ho és).
Els avantatges d'optar per Verifactu
Les empreses que trien treballar amb Verifactu guanyen, abans de res, transparència, seguretat i tranquil·litat. La remissió automàtica dels registres de facturació a l'AEAT implica un nivell inferior d'obligacions i el compliment per defecte de la normativa tributària, de manera que es minimitzen els requeriments posteriors de l'Administració, cosa que estalvia temps i costos. A més, dona accés a ajuts i serveis fiscals addicionals.
Verifactu és una oportunitat: la de transformar la facturació en un procés més transparent, automatitzat i fiable
Un altre avantatge evident és la fiabilitat que les empreses ofereixen als seus clients i proveïdors: la modalitat Verifactu incorpora a les factures un codi QR que permet al receptor comprovar immediatament que aquest document està en poder d'Hisenda, cosa que transmet confiança i es converteix en un segell de compliment fiscal. Per a moltes pimes i autònoms, aquesta imatge de serietat i transparència pot marcar la diferència en la relació comercial.
I fora bo no oblidar l'impacte col·lectiu amb l'impuls a una economia més transparent: la generalització de Verifactu és un pas decisiu en la lluita contra l'economia submergida. Si totes les operacions queden registrades amb traçabilitat total, es redueix al mínim el marge per a pràctiques fraudulentes i es reforça l'equitat fiscal. I, alhora, impulsa la digitalització dels processos empresarials, una tendència imparable que ajuda a guanyar eficiència, estalviar temps i millorar la competitivitat.
Mirant cap endavant
La primera fase d'implantació del Reglament de sistemes informàtics de facturació es va produir el 29 de juliol per als desenvolupadors i comercialitzadors de programari: des d'aquesta data només poden comercialitzar solucions de facturació adaptades a aquesta normativa. Les empreses disposen fins a l'1 de gener de 2026 (persones jurídiques) o l'1 de juliol del mateix any (autònoms) per adaptar els seus sistemes a aquesta norma.
És el moment, per tant, d'abordar aquesta transició, revisant els programes de facturació i valorant els avantatges de l'adhesió a la modalitat Verifactu. Perquè, més enllà d'una obligació legal, Verifactu és una oportunitat: la de transformar la facturació en un procés més transparent, automatitzat i fiable, que permeti a les empreses centrar-se en allò que realment importa, el seu negoci. En un escenari en què la digitalització subjau en tots els processos, Verifactu no només facilita les gestions, sinó que projecta cap a clients i proveïdors un compromís de transparència i bona gestió, cosa que pot permetre a pimes i autònoms diferenciar-se dels seus competidors, guanyant en credibilitat.
Èlia Urgell és Tax & Invoicing Product Manager a Wolters Kluwer Tax & Accounting España