Tímids augments en les matriculacions del mes d'abril que certifiquen que les xifres són més bones que les del 2022, un any precedent per oblidar, però encara se situen lluny de l'objectiu que fabricants i distribuïdors de l'automoció s'han marcat per aquest 2023 amb el propòsit de superar la crisi marcada, especialment per la pandèmia, amb la falta de microxips i matèries primeres que encara s'arrossega des de l'any 2020.

Tancament trimestral

El mercat de turismes i tot terreny aconsegueix tancar l'abril a l'alça, amb un creixement de 8,2%, amb un total de 74.749 vendes al mes. D'aquesta manera, acumula el quart mes en positiu d'aquest any, impulsat per la millora, tant pel que fa al ritme de la producció de vehicles com en el transport d'aquests, que ha permès més agilitat en el lliurament de les comandes. De totes maneres, encara que hi ha un creixement respecte a l'any passat, acumulant al primer quadrimestre un total de 312.314 unitats, que suposa un increment del 33,7%, es manté molt lluny dels ritmes i volums de vendes previs a la pandèmia, que se situaven per sobre de les 100.000 unitats al mes d'abril i que en comparació del 2019 el mercat se situa un 28,4% per sota.

I a Catalunya?

A Catalunya la tendència és similar i si mirem la comparativa de les matriculacions d'abril d'enguany amb les del 2022, l'augment tan sols és d'un 0,1%, en total 8.336 turismes. Per això, es preveu que l'Automobile Barcelona, l'únic saló internacional a Espanya, sigui la punta de llança per enfortir el mercat i agafar embranzida pel darrer trimestre. En aquest sentit, la patronal catalana Fecavem, juntament amb Faconauto, preparen un esdeveniment que vol aglutinar la força d'aquest sector pel proper 12 de maig a Fira Barcelona sota el lema 'El moment de la descarbonització i l'electrificació'.

El repte de l'electrificació

Hi ha un aspecte positiu pel que fa a l'evolució cap a la sostenibilitat de l'automoció. D'una banda, les vendes de vehicles electrificats (elèctrics i híbrids endollables, inclosos turismes, quadricicles, vehicles comercials i industrials i autobusos) fins al quart mes de l'any sumen un total de 37.347 unitats venudes, un 45,3 % més que l'any passat, obtenint a l'abril una millora del 28,8%, amb 8.511 vendes realitzades. Tot i aquesta millora, el mercat electrificat se segueix situant en volums molt baixos, amb tot just el 10% de la quota al mes. Al ritme actual no s'assolirà l'objectiu de 190.000 unitats marcat per aconseguir complir les exigències de reducció d'emissions. En aquest aspecte, cal sumar els problemes i les dificultats que es troben els venedors i futurs compradors per apostar per aquest model tenint en compte que Espanya no s'han complert els objectius, ni a la meitat, d'implementar punts de recàrrega arreu del territori.

Pel que fa a les matriculacions de vehicles de zero i baixes emissions (electrificats, híbrids i de gas), augmenten 17% al mes, amb 32.412 unitats venudes. Les vendes d'aquest tipus de vehicles acumulen el 36,1% del mercat, una de cada quatre vendes a l'abril, sumant gairebé el mateix volum de mercat que els vehicles de benzina. Així doncs, les matriculacions de turismes electrificats, híbrids i de gas augmenten les vendes a l'abril un 16,3% respecte al mateix mes de l'any anterior, fins a les 31.186 unitats lliurades, que suposen el 41,72% de la quota total de mercat.

José López-Tafall, director general d'ANFAC, ha indicat que "mes rere mes les vendes d'electrificats continuen en augment, però encara es mantenen en xifres molt baixes". Tot i la millora general del mercat, la quota d'electrificats encara se situa al voltant del 10% de les vendes totals, la mateixa que fa un any. Avançar decididament cap al vehicle electrificat és una realitat a altres països d'Europa que acumulen mensualment vendes per sobre del 20% del mercat total.