El freelancing a Europa hi és i continuarà creixent amb el pas dels anys. Almenys així ho llança l'Informe del Freelancing a Europa de 2024 de Malt, el marketplace més important de freelancers a Europa, en el que es revela que, malgrat la incertesa econòmica actual, el 57% dels freelancers a Espanya mostren una notable confiança a continuar sent autònoms en el futur.

ON ECONOMIA ha parlat amb Jacobo Bermúdez de Castro, Director General de Malt España, que constata l'auge d'aquest perfil: "Parlar de freelance és parlar de gent amb trans talent 'expertise', que té més probabilitats de tenir una carrera reeixida fent-ho per compte propi. I per això té sentit que la majoria vengen del món de l'empresa, les universitats t'ensenyen, però no et formen com el món de l'empresa que pots provar abans. Al nostre informe, dels freelances, entorn del 25% té més de 7 anys experiència, un 20% de 3 a 7 anys i la resta, menys. Això ens diu que hi ha gent que entra al món freelance però tocant prèviament el món empresarial poc. Aquest sector ja salta al món freelance abans de fer una gran carrera prèvia, es mouen amb poca o molt poca experiència professional en l'empresa".

D'aquesta manera, la balança entre assalariats i autònoms, a poc a poc, va retallant distàncies. Malt és una plataforma online francesa que, actuant com un espai de contacte entre empreses i autònoms, gestiona aquestes relacions i afavoreix crear sinergies. El mateix autònom té un perfil dins de Malt i hi ha els famosos reportings que encara donen més credibilitat per continuar atraient la confiança de les empreses. Les famoses cartes de recomanació aquí es tradueixen en puntuacions i Malt també ajuda a generar facilitats en la contractació.

Cada vegada hi ha més autònoms

Però, quins factors atreuen aquest tipus de plataforma? "Per a mi, les causes són diverses. D'entrada, per generació com els millenials, nascuts a partir de la dècada dels vuitanta, que ja prioritzem més la llibertat o no romantitzar el tenir un contracte i aquests, actualment tenen entre 20 i 40 anys. També podem sumar com un altre factor la pandèmia i el treball en remot. I per últim la quantitat de tecnologies que hi ha ara mateix com la intel·ligència artificial que si t'especialitzes ràpidament en això amb una formació de sis mesos a un any, t'obre moltes portes. El freelance, històricament, ve de gent especialitzada que ve de l'empresa, però canvia i entren ja de joves a partir de les noves generacions", afirma el Director General de Malt.

"A Espanya s'ha de normalitzar l'autònom dins d'una gran empresa"

Hi ha més dades. El model operatiu de les empreses a 3-5 anys vista serà un 70% de força de treball fix i un 30% que serà talent extern, precisament per la rapidesa en què canvien les coses, com l'estratègia canvia, entre d'altres. Ara, a Espanya, aquests freelances no arriben ni al 10% en les empreses espanyoles. El creixement que ja s'experimenta és important, però el marge de millora és enorme. Jacobo Bermúdez: "Una empresa ha de tenir aquest pull de gent externa professional amb contracte mercantil, que coneix l'organització, i surt i entra com un cirurgià donant resposta a un problema concreta. Les empreses grans espanyoles no tenen definits els problemes perquè entrin de forma fàcil, aquest és el gran problema a Espanya. En altres països està més normalitzada aquesta entrada".

Precisament, en això incideix Malt, més enllà de les barreres fiscals que puguin tenir els autònoms. "La gran empresa espanyola està arribant tard a la festa del freelancing, però estan arribant. I ara ja ens pregunten què és un freelance i quin és la millor forma que s'introdueixin en les empreses, estan en el com. Jo no busco la bandera en la batalla fiscal, és millorable, però busco la batalla en les empreses". El gran canvi de percepció a les grans empreses ja s'està notant. Des de Malt, "pel costat del freelance, ells fan projectes amb clients del IBEX35 i pel costat del client, el que aconsegueix és conèixer una massa laboral que no coneix i no podia accedir perquè els seus processos li impedeixen de veure'l, sol de forma indirecta a través de processos de consultoria. Encara que Malt és absolutament complementària a una consultora".

El perfil ideal per a un autònom

A partir d'aquí, quina és la percepció que ha de tenir l'autònom davant d'una gran empresa?. D'una banda, entendre els models fiscals actuals. "Al món freelance, el gran canvi fiscal del 2023 ha estat el sistema de trams a Espanya, la cotització partint de la teva tributació. Hauria de facilitar més l'emprenedoria, però tampoc no és el gran obstacle i a nivell europeu tendim a harmonitzar-nos, són directives europees que apliquen els països. Per al meu el gran stopper és la gran empresa. Si aquesta inclou als freelance i aquests arriben a facturar de 7.000 a 8.000 euros al mes que és el que facturen en altres països, la fiscalitat no serà un gran problema. Et poso un exemple: el teu procés de contractació d'un freelance per fer el desenvolupament web d'una empresa és el mateix que agafar Microsoft, és en aquest punt on s'ha de donar més flexibilitat al freelance". Per tant més capacitat d'adaptació.

Avui dia, un freelance és un proveïdor. Però hi ha més aspectes a tenir en compte: "El model idíl·lic per a un freelance, a l'escenari ideal, el que vol és tenir cinc o sis clients importants a l'any, que ja hagis fet projectes amb ells i els coneguis. Perquè no saps quins projectes tindràs en cada trimestre, però saps que et trucaran uns de fixos. L'autònom hauria d'organitzar el seu portofoli de clients per tenir la seva incertesa controlada. Per a nosaltres, el millor és quan ens diuen que gràcies a la nostra gestió, els freelance poden entrar a la gran empresa. Negociem un contracte marc amb l'organització que permet que aquests freelance entrin de forma més directa", detallen des de Malt.

Com s'aconsegueix un bon posicionament

I ja hi ha casos d'èxit. Sense negar que ser autònom és dur i no és discutible, ja es coneixen casos en el nostre dia a dia d'històries de freelance que en dos anys o menys han aconseguit un posicionament i un prestigi que han fet una carrera professional, en aquest cas, des de Malt. "Nosaltres ens centrem en la gran empresa, si aquesta posa una valoració molt bona, de cinc sobre cinc, el següent client que vingui veurà la gran marca que l'ha valorat i la bona puntuació. Això suma grans assoliments i la demanda va pujant. De forma natural, té un valor major al mercat i comences a veure com el gap de tarifes que tenim es va reduint i es posa en el preu de mercat que realment mereix. Per a això, has de tenir una plataforma que et garanteixi que el flux de clients t'arribarà i el report és visible per al mercat. No és el mateix tenir ràtings en una plataforma que dir tu mateix en un currículum els teus èxits sense contrastar. I, finalment, la capacitat que et dona Malt i no d'altres: contractar directament a través de nosaltres".

Actualment, Malt segueix la seva expansió i arribarà als mil milions d'euros que passaran en mans de freelance. A nivell Espanya, arribarà als 35 milions d'euros. França té el 75% del negoci, on va néixer, i l'expansió a Espanya és forta perquè va ser el primer país on Malt va obrir el seu mercat de forma internacional, es prova tot aquí. Fa tres anys és quan realment es comença a obrir en altres països i la gran competència es troba als Estats Units, encara que a nivell Europeu actualment lideren aquesta manera d'entendre el concepte del freelance.