L'Ibex-35 ha tancat la primera sessió de setembre amb un mínim avanç d'un 0,02%, fins a situar-se en els 14.939,4 punts, en una jornada en què els mercats europeus no han comptat amb la referència de Wall Street, clausurada aquest dilluns per la festivitat del Dia del Treball als Estats Units.
Aquest primer dia de setembre, després d'un agost que no ha experimentat la correcció habitual d'aquest mes estival, ha començat amb alts i baixos –el selectiu ha arribat a vorejar els 15.000 punts a l'obertura– i amb els inversors pendents de l'agenda que ofereix la setmana: les dades més esperades seran el de l'IPC de l'eurozona, que es publicarà aquest dimarts, i el d'ocupació als EUA, que es coneixeran divendres.
Mentrestant, aquest dilluns s'ha conegut que l'activitat del sector manufacturer de l'eurozona va aconseguir depassar l'agost passat el llindar de 50 punts, després d'anotar-se 50,7 punts, fet que va significar deixar enrere la "gairebé estabilització" de juliol de 49,8 punts, així com anotar-se la millor lectura de PMI en 38 mesos.
Alhora, ha transcendit que la taxa d'atur de l'eurozona va caure al 6,2% al juliol, mentre que la d'Espanya es va mantenir en el 10,4%, d'acord amb les dades de l'oficina estadística comunitària.
Els inversors també estan atents a l'evolució de la crisi política a França, amb la vista posada en la moció de confiança al primer ministre, François Bayrou, el 8 de setembre, així com a la guerra aranzelària iniciada pel president dels EUA, Donald Trump. Sobre aquesta última qüestió, divendres passat el Tribunal d'Apel·lacions del Circuit Federal dels EUA va dictaminar que la majoria dels aranzels globals imposats per la Casa Blanca són il·legals, donant la raó a un altre tribunal que ja va resoldre en contra dels gravàmens a finals del mes de maig.
Tanmateix, la revocació dels aranzels no serà efectiva fins al 14 d'octubre, motiu pel qual fins aquesta data continuaran operant els gravàmens i el govern dels Estats Units podrà apel·lar la decisió de la Justícia.
La fiscal general dels Estats Units, Pam Bondi, ja ha anunciat que el Departament de Justícia apel·larà el dictamen assegurant que la decisió és "errònia". "Tots els aranzels segueixen en vigor!", va proclamar el president dels EUA, Dondal Trump, des del seu compte de Truth Social. "Un Tribunal d'Apel·lacions altament partidista va dictaminar erròniament que els nostres aranzels havien d'eliminar-se, però sap que Estats Units d'Amèrica guanyarà al final. Si aquests aranzels desapareguessin, seria un desastre total per al país", va defensar el mandatari nord-americà.
També al terreny geopolític, aquest diumenge va arrencar la cimera de l'Organització per a la Cooperació de Xangai (OCS), des d'on el president rus, Vladimir Putin, ha afirmat que confia en què els "acords assolits" durant la reunió bilateral celebrada a mitjans d'agost a Alaska amb el seu homòleg nord-americà, Donald Trump, "obrin el camí cap a la pau a Ucraïna".
El president de la Xina, Xi Jinping, que va pronunciar el discurs inaugural d'aquesta cimera, va realitzar una crida a la pau i a l'estabilitat davant de caps d'Estat i de govern de països com Rússia, l'Iran, l'Índia, el Pakistan o Turquia.
Amb aquest entorn de fons, les pujades més importants de l'Ibex-35 se les han anotat IAG (+3,17%), Rovi (1,72%), Mapfre (+1,28%), Telefónica (+1,03%), Acerinox (+0,85%), Repsol (+0,79%), Grifols (+0,75%) i BBVA (+0,71%).
Pel costat contrari, els descensos més destacats han estat els de Solaria (-4,34%), Amadeus (-3,85%), Acciona Energía (-2%), Naturgy (-1,4%), Iberdrola (-0,96%) i Acciona (-0,89%).
Les principals borses europees han tancat la negociació amb signe positiu: París ha sumat un 0,05%; Londres, un 0,1%; Milà, un 0,51% i Frankfurt, un 0,57%.
A l'hora de tancament a Europa, el preu del barril de petroli de tipus Brent, de referència per al Vell Continent, escalava un 1,15%, fins a situar-se en els 68,26 dòlars, mentre que el West Texas Intermediate (WTI), de referència per als Estats Units, pujava un 1,23%, fins als 64,8 dòlars.
Al mercat de les divises, la cotització de l'euro davant el dòlar es col·locava en 1,17 'bitllets verds', un 0,13% més, en tant que l'interès exigit al bo espanyol a 10 anys ha tancat en el 3,349% després de sumar dos punts bàsics, amb la prima de risc respecte al bo alemany en els 60,5 punts.
L'unça d'or troy s'impulsava un 0,75%, fins a negociar-se en els 3.472 dòlars, mentre que el bitcoin cotitzava sense gairebé variació respecte a la vigília en els 109.000 dòlars.