El trasllat de la seu de Ferrovial des d'Espanya a Holanda ha tingut dos arguments de mercat: cotitzar a les borses dels Estats Units i establir-se en un país amb una millor qualificació creditícia que la d'Espanya, el que en teoria abaratiria el seu finançament. Actualment, les accions de Ferrovial únicament es negocien de manera oficial al mercat continu espanyol, encara que és fàcil trobar que els seus paquets d'accions es mouen en altres places. Concretament, ahir Ferrovial obria amb una pujada de les seves accions —ja en dòlars— del 2,18% al mercat OTC (Over The counter) dels Estats Units. Una cotització que sorgeix d'operacions entre bancs d'inversió que comuniquen els preus de la compravenda, però que no passa per un mercat oficial.

Tanmateix, un total de 19 empreses espanyoles negocien les seves accions a Nova York a través dels American Depositary Receipt (ADR). Es tracta certificats o rebuts que emeten bancs d'inversió nord-americans i que representen una quantitat específica d'accions d'una companyia de fora dels EUA. Per tant, és un títol físic que representa un dipòsit d'accions d'una empresa no nord-americana en una entitat financera americana. Tenen tots els drets i obligacions, inclòs el dividend i el dret de vot, podent a més ser convertits en les accions originàries, que es coneixen com a ADS ("American Depositary Share"), en qualsevol moment a sol·licitud del titular.

Santander, BBVA, Grifols, Telefónica, Inditex, Iberdrola, IAG, CaixaBank, Redeia, Acerinox, Bankinter, Indra, Naturgy, Banc Sabadell, Ebre Foods, Endesa, ACS, FCC i Mapfre es negocien a la Borsa de Nova York a través de ADRs. Aquesta forma de cotització suposa una implicació entre l'empresa i el banc d'inversió que ofereix els ADRs i, a més, se sotmeten a la legislació del supervisor nord-americà, Security Exchange Commission (SEC) amb els compromisos d'informació que comporta. A les 19 hores d'ahir (hora espanyola) es creuaven ADRs als Estats Units de Telefónica, Santander, BBVA, Grifols i Inditex.

Lloc en el S&P500

Actualment, Ferrovial ocupa el lloc catorzè per valor en Borsa. A tancament d'ahir, la companyia capitalitzava 18.813 milions d'euros, per sota de Endesa i per davant d'Acciona Energía. Malgrat que companyies espanyoles molt més grans que Ferrovial no necessiten cotitzar en un altre mercat per aconseguir finançament per a les seves inversions i despeses, els analistes han valorat positivament l'operació de sortida a Nova York. Especialment la firma Jefferies que apunta que "un major accés als mercats de capitals locals facilita les oportunitats de creixement a llarg termini", indica. Per a Bankinter no suposarà cap canvi en la seva estratègia de retribució a l'accionista i Citi afegeix que suposarà un positiu increment de la base d'inversors.

Dins del principal mercat del món, el pes de Ferrovial no és especialment rellevant. D'acord amb l'ampli índex S&P500 que recull les grans firmes nord-americanes, Ferrovial amb un valor borsari de 20.087 milions de dòlars, es col·locaria en la posició 324 dins dels 500 valors que componen l'indicador.

Ser més solvent

L'altre argument de mercat fa referència a l'altra part del finançament: els bons. Així, Ferrovial considera que estar sota el paraigua d'una economia com l'holandesa qualificada amb Triple A (màxima qualificació creditícia) podria donar-li recorregut cap a una major solvència i, per tant, a uns costos de finançament més baixos. Espanya té una qualificació creditícia d'A, dos llocs per sota de l'holandesa.

Tanmateix, la qualificació de Ferrovial és actualment de BBB amb perspectiva estable (d'acord amb la firma S&P Global Ràtings), un esglaó per sota de la solvència d'Espanya com a país. Habitualment és difícil que una empresa pugui superar la qualificació del país on té la seva seu, encara que no impossible. El 2018, per exemple, Aena, Xarxa Elèctrica i Santander oferien una qualificació superior a la del Regne d'Espanya que llavors se situava en A. Una evidència que buscar un país amb millor ràting per superar la solvència no té gaire relació.