Recepcionista d'hotel apunta entrades i sortides. Cap de recursos humans o responsable d'equip planifica les tasques i els torns del mes. Analista de dades esportives treu els gols, assistències, passades i regats realitzats per un futbolista. Responsable de finances quadra els comptes i pressupostos de l'empresa. En un moment en què l'anàlisi de dades cobra cada vegada més importància a les oficines, una vella eina d'aparencia austera nascuda l'any 87 com a Excel no només aguanta al pas del temps, sinó que cobra cada vegada més força al mercat laboral. "Es pot fer de tot", afirma Maria José Pérez, estadística de formació i coordinadora de Recursos Humans de la Barcelona School of Management de la Universitat Pompeu Fabra (BSM-UPF).

N'hi ha prou amb fer una recerca a Linkedin amb la paraula Excel per comprovar com camina de buscat algú que domini aquesta eina. "Imprescindible domini de taules dinàmiques i fórmules", resa l'anunci d'una feina com a cap d'administració a València. "Es valora domini d'Excel", un tècnic fiscal i comptable a Barcelona. "Experiència i coneixement avançat d'Excel", demanen per fer d'analista de mercats energètics.

Enginyer superior col·legiat responsable de projectes renovables, credit controller, analista de negoci o responsable de protecció de dades són altres dels treballs  que requereix aquesta tecnologia que, en comptes d'estar amenaçada per altres programes d'anàlisi de dades, és tan flexible com per nodrir-se'n i aportar-los valor. Si aparentment la Intel·ligència Artificial pot ser una amenaça per a Excel, la realitat mostra el contrari: Microsoft va anunciar ja el 2018 que el programari incorporava aquesta tecnologia i amb l'IA generativa les seves capacitats encara poden créixer més. És més, ja hi ha diversos tutorials que expliquen com utilitzar Chat GPT per millorar la prestacions d'Excel.

Són alguns els despatxos de Recursos Humans que han inclòs Excel entre les habilitats digitals més demandades del mercat laboral, en alguns casos qualificant-la com "la joia de la corona", segons una publicació de la revista especialitzada en Recursos Humans Rrhhdigital.

El va crear als anys 80 l'enginyer informàtic Charles Simonyi, avui multimilionari, i aguanta com una de les habilitats digitals més demandades del mercat laboral

La història de l'Excel es remunta a l'any 1982, quan l'enginyer informàtic Charles Simonyi, llicenciat a la Universitat de Califòrnia, Berkeley, i especialitzat en matemàtiques i estadística, va crear el programario complet de l'Office per a Microsoft, ja per llavors un gegant tecnològic. Simonyi va fundar el 2002 l'empresa Intentional Software, que crea programes adaptats a les necessitats de les empreses, i compta amb una fortuna de 7.300 milions d'euros, segons Forbes. El 2007, es va convertir en el cinquè turista espacial i el segon hongarès de la història en visitar l'espai.

"L'Excel et permet fer qualsevol anàlisi. Molts programes de dades venen amb grans sistemes predefinits, però Excel et permet agrupar-los. Pots tenir en un mateix document un mòdul financer, un mòdul logístic, després entrellaçar-los...", analitza Maria José Pérez, coordinadora de Recursos Humans de la BSM-UPF. "Nosaltres a la universitat tenim un sistema de fitxatge predefinit, però aquestes dades els podem exportar a l'Excel i barrejar-lo, per exemple amb els sous, i comprovar la correlació entre l'absentisme i els sous. Em permet fer tota mena de càlculs i formes", abunda l'experta en estadística.

Finances, màrqueting i recursos humans

"Des que vaig començar a treballar, l'Excel ha estat bàsic a la meva feina. He creat sistemes comptables de petites empreses amb Excel perquè no tenien capacitat de pagar per un programa específic", compte María José, apuntant també a la versatilitat d'un programa que surt molt barat a les empreses perquè ve amb el pack bàsic de l'Office. A la mateixa universitat, feines de gestió acadèmica, financera o fins i tot màrqueting o departaments de qualitat necessiten coneixements d'Excel per ser contractats.

Institucions públiques, comercialitzadores de llum, editorials...son alguns dels tipus d'empresa que a María José Pérez li passen pel cap que utilitzen Excel. Davant de la seva fama de complicat, María José rebat: "Jo diria que no és complex, però necessites practicar-ho i s'aprèn a base d'ús i necessitats, d'haver d'aplicar les fórmules." Són moltes les plataformes, centres i tutorials de vídeo que ensenyen Excel, però els treballadors si no l'apliquen en el dia a dia no el perfeccionen bé", completa Pérez.

"No és complex, però necessites practicar-ho per perfeccionar-lo, s'aprèn amb l'ús", diu María José Pérez

Per a ella, "concatenar fórmules, crear combinacions" és un dels grans diferencials d'Excel. "Quan fas fórmules, pots fer taules dinàmiques i condicionals i aplicar-los totes la variables. Potser en una pestala tens un import i a l'altra pestanya el número de client. Però el programa et pot trobar el valor d'una pestanya i aplicar-te'l a l'altra per tornar-me el valor que jo vull", desenvolupa sense entrar molt més enllà en el tècnic.

La responsable de Selecció de l'empresa de Recursos Humans Grup Montaner, Eva Espinosa, confirma la importància d'Excel al seu sector. "S'utilitza un 10% del seu potencial", afirma, i ella mateixa l'utilitza en el seu dia a dia per a consultories, formacions i altres usos. "Sempre ha estat allà, però sense fer molt soroll", diu.

A molts sectors, el coneixement de l'Excel no és decisiu, "però suma". En altres, com Recursos Humans, financer, fiscal, auditoria o anàlisi de dades, és gairebé indispensable, explica Espinosa. "És difícil que un programa aguanti tantes variables i sigui tan versàtil com l'Excel, que és útil en tots els departaments," remata la tècnica de selecció.