Bizum és un bon exemple de com l'èxit d'una aplicació pot arribar a condicionar, fins i tot, l'economia o els canvis legislatius. Així doncs, dins del món digital on vivim, les apps són un dels principals actors del canvi al nostre entorn a l'hora de compartir informació, experiències o gestionar el nostre dia a dia. Aquestes aplicacions han canviat radicalment la manera com ens comuniquem, ens informem, treballem i ens entretenim.

En aquest sentit, amb l'objectiu d'analitzar les diferents tendències en aquest sector, Smartme Analytics, plataforma líder en la recopilació de dades a temps real de mercats, consumidors, publicitat i mitjans, ha elaborat un rànquing sobre les apps més utilitzades pels espanyols durant aquest 2023. Un rànquing extret gràcies al monitoratge continu i en temps real de la interacció de més de 13.000 usuaris representatius de la població espanyola digital amb milers de serveis digitals.

Smartme Top 20 apps España
Smartme Top 20 apps Espanya

WhatsApp guanya

A la part més alta de l'estudi, les eines de missatgeria, xarxes socials i de comerç electrònic són aquelles que ocupen els primers llocs d'ús. WhatsApp, aplicació que ha canviat completament la manera com ens comuniquem, consolida la seva hegemonia com l'app més utilitzada amb un 96,3% de penetració mòbil. Tot i els canvis introduïts per Meta i els dubtes persistents quant a privadesa, els espanyols segueixen escollint-la com la seva favorita per enviar missatges. El seu gran competidor, Telegram (50,8%), encara se situa molt lluny del nivell d'engagement que ostenta la plataforma de Meta.

YouTube i Facebook completen el podi

Amb un grau de penetració superior al 90%, YouTube (91,8%) i Facebook (91,3%) ocuparien el segon i el tercer lloc, demostrant que les dues plataformes veteranes resisteixen a la competència d'Instagram (75,7%) i TikTok (54,3%), que se situen en cinquè i sisè lloc. Entre aquestes competidores i, en quart lloc, trobem Gmail (85,3%) com l'aplicació de correu electrònic més utilitzada pels usuaris espanyols i arreu del món, ja que compta amb 1,8 milions d'usuaris actius. Les aplicacions de compres i retail no falten al smartphone dels ciutadans espanyols. De fet, el 2022, el comerç electrònic va superar a Espanya els 72.000 milions d'euros, un 25% més que l'any anterior. En aquesta categoria, Amazon s'erigeix ​​en líder indiscutible, sent la primera aplicació de compres amb un índex de penetració del 52,4%.

Sorprèn l'entrada d'AliExpress

També trobem en el shopping online la web AliExpress, àmpliament coneguda pels preus competitius i la rapidesa en el lliurament, amb un percentatge de penetració mòbil del 50,4%. De la mateixa manera destaquen Wallapop (37,9%) i Shein (35,4%). Tot i que és cert que la primera està més enfocada a la compravenda d'articles de segona mà, gaudeix de millors xifres que la firma xinesa. I ja en l'àmbit de les compres més quotidianes, els supermercats també han trobat un lloc en aquest rànquing. En concret, les aplicacions Mi Carrefour i Lidl Plus obtenen unes dades penetració mòbil del 26% i del 24,7%, respectivament, segurament impulsades per les seves estratègies de descomptes i promocions exclusives a l'app. D'altra banda, Spotify, líder entre les aplicacions d'entreteniment

Les apps de banca mòbil entren al Top 20

A la part econòmica, els espanyols trien CaixaBank i BBVA com les seves aplicacions financeres de confiança, comptant la primera amb un percentatge de penetració del 24,7% i amb un 24,3% la segona. Aquestes dades van en línia amb els resultats de l'últim índex MPIX® de rendiment de banca mòbil de Smartme, que situava les dues aplicacions amb la puntuació més alta del rànquing financer i revelava que les apps de banca mòbil han crescut un 4% el darrer any. Mesurar l'impacte de les apps permet a les empreses identificar models i conductes de consum, millorar l'experiència digital i elaborar eines més eficients i personalitzades. La competència en el món de les aplicacions és forta i la recerca per fidelitzar el client digital i connectat és cada cop més important per buscar el buit diferencial que permeti aportar un valor afegit als usuaris finals”, afirma Lola Chicón, CEO i fundadora de Smartme Analytics.

El mesurament de les dades d'ús i rendiment d'aplicacions redunda en un benefici tant per a les marques com per als objectius públics. En aquest sentit, Smartme Analytics ha llançat, per temps limitat, el producte Brands Recap 2023, una edició especial de la seva eina de benchmarking digital que dona accés al rendiment digital de tots els players dels sectors Telco, Assegurances, Banca, Restauració i Delivery, Mobilitat Urbana, Retail, Moda, Mitjana i Entreteniment, Viatges i xarxes socials. Una eina perfecta per obtenir una visió completa del panorama en què es mou cada empresa i de l'exercici al seu mercat. Entre la informació que ofereix, destaquen dades sobre el creixement i l'evolució, la penetració dels diferents players, el perfil dels clients de cada competidor i el nivell d'engagement que aconsegueix cada app.

Per acabar, el consum de sèries i pel·lícules a la carta, una tendència cada vegada més comuna als hàbits dels espanyols, ha entrat de la mateixa manera en el rànquing de la mà de Netflix (23,5%) i Prime Video (16,5%). L'augment de la producció de continguts propis de qualitat i l'adquisició de sèries i pel·lícules reconegudes internacionalment per als catàlegs respectius són alguns dels principals motius que han propiciat aquesta pujada.