El Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic ha aprovat d'una ampliació pressupostària per al Pla Moves III de 2025. Es tracta d'una injecció addicional de 400 milions d'euros, una xifra que iguala exactament la dotació inicial total amb què va arrencar el pla aquest any. Aquest moviment duplica, de fet, l'esforç pressupostari dedicat a les ajudes a la compra per a aquest exercici, portant el total a 800 milions d'euros. La mesura respon al fet que la transició cap a la mobilitat electrificada està avançant a un ritme molt més sostingut del que preveien els escenaris més optimistes. Segons les dades de venda consolidades dels primers mesos de 2025, la quota de mercat conjunta dels vehicles exclusivament elèctrics i els híbrids ja ha superat la barrera simbòlica del 20%.
Aquesta acceleració en l'acceptació per part dels ciutadans ha provocat un efecte en cadena: la majoria de les administracions autonòmiques, encarregades de la gestió operativa de les subvencions del Moves III, van exhaurir els fons que tenien assignats en temps rècord, deixant un reguitzell de sol·licituds aprovades però sense cobrament i una llarga llista d'espera de nous aspirants.
Les estimacions de les associacions sectorials de l'automòbil dibuixen amb precisió l'abast del problema. Es calcula que al voltant de 40.000 persones tenen les seves sol·licituds acceptades però a l'espera de la transferència. El desemborsament pendent per cobrir aquestes ajudes, ja compromeses, s'eleva aproximadament als 300 milions d'euros. L'ampliació anunciada, per tant, no només servirà per saldar aquest deute emergent amb els ciutadans, sinó que també deixarà un marge d'aproximadament 100 milions d'euros per atendre noves peticions i evitar la formació d'una nova llista d'espera fins a l'exhauriment definitiu del pla.
L'horitzó 2026 i un canvi en el model de gestió
Aquesta ampliació del Moves III es produeix en un context de transició cap a un nou marc d'ajudes. El pròxim any 2026 està previst que entri en vigor el Pla Auto+, un programa integrat dins de l'estratègia més àmplia del Pla Auto 2030. Aquest nou pla comptarà també amb una dotació inicial de 400 milions d'euros. No obstant això, el ministre d'Indústria i Turisme, Jordi Hereu, ha deixat clar que l'Auto+ estava dissenyat per a la "demanda present i futura" de 2026, i que, per tant, no assumiria el passiu de les llistes d'espera generades pel Moves III.
Aquesta declaració ha generat una certa incertesa sobre com es resoldria l'impagament existent. La decisió presa ara pel Ministeri per a la Transició Ecològica i el Repte Demogràfic resol explícitament aquest buit. Els 400 milions addicionals són l'últim i necessari impuls al Moves III per tancar el seu cicle amb èxit i garantir que cap comprador que hagi confiat en les ajudes anunciades es vegi perjudicat per l'excés de demanda.
A més, el Pla Auto+ incorporarà una innovació important en el model de gestió. A diferència del Moves III, els seus fons seran administrats directament pel govern espanyol i no a través de les comunitats autònomes. L'objectiu declarat d'aquest canvi és doble: assegurar més homogeneïtat en els criteris d'aplicació a tot el territori estatal i, sobretot, aconseguir una major agilitat i velocitat en la tramitació i el pagament. En definitiva, la duplicació pressupostària del Moves III representa un reconeixement institucional al ritme vertiginós de la transició ecològica en el sector del transport privat. És un esforç fiscal per consolidar un canvi de paradigma que ja és palpable als aparcaments i als carrers, i per donar certesa als milers de ciutadans que han decidit fer el pas cap a la mobilitat zero emissions en un context econòmic complex.