Sabadell ha assolit un acord amb Cardtronics, propietat de NCR, perquè els seus clients puguin tenir un accés més gran als diners en efectiu fent ús de la seva xarxa de caixers automàtics, que assoleixen els 1.500 a Espanya. El banc que dirigeix César González-Bueno, a més, ha venut a la companyia un 3% del seu parc de caixers, unes 76 màquines que l'entitat volia renovar. L'aliança es va tancar al febrer i s'ha materialitzat a finals del primer trimestre.

Cardtronics, que va aterrar a Espanya el 2017, ofereix servei a gairebé una trentena de bancs a Espanya amb els quals ja té acord, entre ells, Bankinter, Unicaja, Abanca, ING o Kutxabank, a més de les caixes rurals, Fintech o bancs natius digitals com N26, Cetelem o Fintonic que han nascut sense sucursals, però necessiten la seva infraestructura perquè els seus clients puguin accedir a l'efectiu gratis o amb una comissió mínima.

L'empresa ha elevat en un 50% la seva xarxa en els últims dos anys en guanyar la gestió dels caixers automàtics de l'aeroport Josep Tarradellas de Barcelona-El Prat, que ofereix sota la marca Cashzone. I els del metro de Barcelona. Encara que bona part de la seva xarxa s'ubica en comerços, supermercats, centres comercials, restaurants i cadenes hoteleres.

El director general de la companyia a Espanya, Jimmy Tarazona, assegura que estan creixent a bon ritme i sumen uns 50 caixers cada mes al nostre país. "Aprofitem els tancaments d'oficines bancàries o la modernització de caixers que s'està duent a terme per fer créixer la nostra xarxa".

Assenyala també que l'ús d'efectiu no s'ha reduït malgrat el que es va pronosticar en la pandèmia, actualment, el 65% dels pagaments es continua fent amb diners en metàl·lic, segons el Banc d'Espanya. Però continuen cerrandose oficines i Cardtronics-NCR "vol ocupar aquest buit". L'objectiu de la propietària de caixers automàtics més gran del món és poder tancar una aliança similar a l'assolida amb Sabadell també amb CaixaBank, Santander i BBVA, els tres bancs més grans del país.

Quant a Sabadell, amb aquesta aliança espera millorar la disponibilitat d'accés a efectiu dels seus clients, principalment en zones on no són presents. L'entitat catalana ha reduït la seva xarxa de caixers en un 12% entre 2020 i 2023, i actualment disposa d'unes 2.400 màquines distribuïdes entre sucursals i caixers desplaçats.

La reordenació del seu parc de caixers obeeix al menor ús dels mateixos (davant de l'avanç de la digitalització), al tancament d'oficines i a la renovació d'algunes màquines. Així, Sabadell va registrar més de 87 milions d'operacions als seus caixers automàtics d'Espanya el 2021, però el 2023 les esmentades operacions havien caigut a 78 milions.

Això són gairebé 10 milions menys d'operacions en tot just dos anys. En el mateix temps, Sabadell ha tancat unes 400 oficines dins del seu procés de millora d'eficiència i juntament amb això, uns 330 caixers. L'entitat explica que les transaccions més populars entre els seus clients actualment són els ingressos i els reintegraments, però ambdues s'han reduït respecte als anys anteriors, encara que ha augmentat l'import.

És a dir, els clients de Sabadell van menys vegades al caixer, però ingressen o retiren més diners, com ocorre ja en bona part del sector. El mateix passa amb operacions bàsiques del dia a dia, com realitzar transferències o consultar el saldo, que es realitzen ara des de l'app o web i no es requereix acudir a una sucursal.

D'altra banda, Sabadell va posar en marxa al llarg de 2021 un procés de remodelació de caixers a fi de millorar l'experiència dels seus clients. I en aquest context, va renovar aproximadament 540 caixers automàtics el 2022, homogeneïtzant les funcionalitats de tota la seva xarxa.

Per exemple, ha incorporat el sistema contactless que permet realitzar operacions amb la targeta sense haver d'introduir-la a la ranura del caixer, només apropant-la al lector. Ja el 2023 s'han centrat principalment en la revisió de la imatge de caixers i la seva neteja.

Al mateix temps que Sabadell ha experimentat una caiguda en l'ús de caixers o visites a l'oficina, el banc ha registrat un gran augment de clients digitals. Segons les dades aportades per l'entitat, el 2023 el 56% dels nous clients del banc s'han donat d'alta de manera 100% digital, quan el 2021 aquesta possibilitat ni tan sols existia. I actualment el 75% de les vendes de préstecs al consum que realitza és en remot. El 2021 aquest percentatge amb prou feines superava el 40%.