En un moviment estratègic que trenca amb les seves estrictes polítiques d'equipatge, l'aerolínia irlandesa Ryanair ha anunciat la implementació d'un nou estàndard més generós per a l'equipatge de mà, efectiu des d'aquest dijous. Aquesta decisió representa un canvi significatiu en l'experiència de viatge de milions de passatgers, permetent-los portar una maleta de cabina un 33% més gran sense cost addicional, superant així les dimensions estàndard establertes per la Unió Europea.

La mesura augmenta les dimensions màximes de l'equipatge de mà gratuït de 40x30x15 cm (l'estàndard comunitari) a 40x30x20 cm. Aquest increment, encara que aparentment modest en centímetres, és substancial en capacitat pràctica, cosa que permet als viatgers empacar més còmodament per a escapades de cap de setmana o vacances curtes sense dependre necessàriament de l'equipatge facturat.

És crucial destacar que la normativa principal es manté: la peça d'equipatge ha de cabre inevitablement sota el seient davanter. Aquest punt reforça l'operativa ràpida d'embarcament i desembarcament que caracteritza a la low cost. Per als usuaris que requereixin una flexibilitat total, la companyia continua oferint el seu servei opcional Priority Boarding, que, a més de l'embarcament prioritari, permet pujar a bord amb una maleta addicional que sí que pot anar als compartiments superiors.

Lluny de ser una simple declaració d'intencions, Ryanair ha executat una important operació logística per sostenir aquest canvi. L'aerolínia ha confirmat que ja ha completat la instal·lació de nous mesuradors d'equipatge, adaptats a les dimensions de 40x30x20 cm, en un total de 235 aeroports de tota la seva xarxa europea. Aquesta inversió en infraestructura demostra el compromís de la companyia amb la nova política i assegura una aplicació homogènia en totes les seves destinacions.

Dara Brady, director de Màrqueting de Ryanair, s'ha encarregat de comunicar la notícia, emmarcant-la com una millora directa per al client. "A partir d'avui, el nou equipatge de mà gratuït de Ryanair és un 33% més gran que l'estàndard establert per la UE. Hem modificat la mida dels mesuradors d'equipatge a tots els aeroports per adaptar-los a aquest equipatge de mà gratuït més gran", defensa l'executiu.

Tanmateix, Brady també va ser clar en recordar les regles del joc i la monetització del seu incompliment. Va afegir que, si bé esperen que els clients "gaudeixin d'aquestes peces d'equipatge de mà gratuïtes més grans", qualsevol passatger la maleta del qual excedeixi aquests "nous i generosos límits" en el control d'embarcament, es veurà obligat a pagar una tarifa de facturació en porta, que sol ser superior a si es contracta amb temps.

Aquesta decisió pot interpretar-se com una resposta a l'augment de la competència al sector low cost i a la creixent demanda de flexibilitat per part dels viatgers. En relaxar una de les seves polítiques més controvertides, Ryanair no només busca millorar la seva percepció pública i satisfacció del client, sinó també incentivar les vendes creuades del seu servei Priority Boarding i d'equipatge facturat, recordat per Brady durant el procés de reserva. En essència, premia el viatger que viatja lleuger, però ofereix opcions clares (i remunerades) per als qui necessiten portar-ne més, optimitzant així tant l'experiència com els seus ingressos auxiliars.

El moviment arriba poques hores després que Ryanair hagi intensificat el seu conflicte amb Aena en anunciar una retallada massiva de capacitat per a la pròxima temporada d'hivern a Espanya. Un anunci que s'interpreta com una represàlia directa a l'última pujada de tarifes aeroportuàries. La companyia irlandesa eliminarà un milió de places a diversos aeroports regionals, una mesura que se suma a la tisorada de 800.000 seients executada durant la temporada estival.

Aquest nou ajustament suposarà l'abandonament complet de les operacions als aeroports de Valladolid i Jerez de la Frontera, als quals s'afegeixen, en aquesta ocasió, les infraestructures de Vigo i Tenerife Nord. No obstant això, el cop més significatiu el rebrà l'aeroport de Santiago de Compostel·la, on l'aerolínia irlandesa ha decidit tancar la seva base operativa i retirar els dos avions que tenia destinats allà. Aquesta capacitat serà ressituada en mercats d'Itàlia, el Marroc, Croàcia i Albània.