L'aerolínia Ryanair ha intensificat aquest dimecres el seu conflicte amb Aena en anunciar una retallada massiva de capacitat per a la pròxima temporada d'hivern a Espanya, un moviment que interpreta com una represàlia directa a l'última pujada de tarifes aeroportuàries. Segons informa l'ABC, la companyia eliminarà un milió de places a diversos aeroports regionals, una mesura que se suma a la tisorada de 800.000 seients executada durant la temporada estival. Aquest nou ajustament suposarà l'abandonament complet de les operacions als aeroports de Valladolid i Jerez de la Frontera, als quals s'afegeixen, en aquesta ocasió, les infraestructures de Vigo i Tenerife Nord.
No obstant això, el cop més significatiu el rebrà l'aeroport de Santiago de Compostel·la, on l'aerolínia irlandesa ha decidit tancar la seva base operativa i retirar els dos avions que tenia destinats allà. Aquesta capacitat serà ressituada en mercats d'Itàlia, el Marroc, Croàcia i Albània, segons ha comunicat la mateixa companyia. La contundent decisió contrasta amb l'estratègia de creixement que l'aerolínia manté en altres punts de la xarxa d'Aena. Hores després d'anunciar les retallades, Ryanair va presentar una nova ruta directa entre l'aeroport de Girona-Costa Brava i Bucarest (Romania).
La connexió, que operarà tres vegades per setmana (dilluns, divendres i diumenge) entre el 26 d'octubre i el 27 de març, no és inèdita: ja va ser iniciada per primera vegada el 2013 per la competidora Wizz Air. Més d'una dècada després, Ryanair recupera la ruta en detectar una demanda sostinguda. Girona es consolida així com un hub clau per a la low cost irlandesa, de la qual és pràcticament l'única operadora a l'hivern, acaparant a prop del 100% dels seus vols. La base del seu creixement en aquest aeroport català es fonamenta en l'expansió de rutes cap a Europa de l'Est.
Recentment, la companyia va inaugurar connexions des de Girona cap a Ostrava (República Txeca) amb dues freqüències setmanals, i a Lublín (Polònia), la setena ciutat polonesa en la qual opera des d'aquest node, afegint-se a Cracòvia, Gdansk, Katowice, Poznan, Varsòvia i Wroclaw. Des del 31 de març també vola a Sarajevo, la capital de Bòsnia i Hercegovina, dues vegades per setmana. Aquesta temporada d'estiu, l'aeroport de Girona-Costa Brava ha assolit un rècord en connectar amb 49 aeroports de 15 països, dos més que l'any anterior. Entre les noves incorporacions també es troba la ruta a Budapest (Hongria), operada per Wizz Air amb dues freqüències setmanals.
D'altra banda, després que es fes públic que Ryanair premia els seus empleats amb un complement a la nòmina si detecten maletes que sobrepassen les mesures, el fundador i CEO de la companyia, Michael O'Leary, va fer aquest agost un pas més: ha anunciat que pujarà d'1,5 a 2,5 euros la prima que reben els tripulants de cabina per cada maleta detectada. A més, si estava estipulat que aquesta gratificació no podia superar els 80 euros mensuals per treballador, a partir d'ara no hi haurà límit.
Quan detecten una maleta de dimensions superiors a les establertes, Ryanair cobra un suplement d'entre 70 i 75 euros per col·locar-la a la bodega de l'avió. Recentment, la companyia va difondre unes noves mesures per a l'equipatge de mà. Són lleugerament més grans que les que s'aplicaven abans d'aquest estiu. Ara mateix, es pot pujar a l'avió de Ryanair maletes de 40×30×20 centímetres. La mesura, vigent des del divendres 1 d'agost, s'emmarca dins dels nous requisits d'una normativa de la UE que busca unificar els estàndards d'equipatge en les aerolínies de baix cost.