Les suposades ressenyes de clients d'hotels i restaurants són fiables?. En molts casos no ho són. Per aquesta raó, la Comissió Europea ha impulsat un codi de conducta perquè agències de viatges, plataformes turístiques i cercadors es comprometin a prendre mesures per reforçar la fiabilitat d'aquestes ressenyes. L'adhesió al codi de conducta serà voluntària.

Companyies com Booking, Airbnb o Paradors de Turisme d'Espanya han col·laborat amb les autoritats europees per a la posada en marxa del nou codi de conducta. L'objectiu és que només els clients de veritat, que han estat clients dels establiments, podran expressar la seva opinió sobre la qualitat dels serveis a través de les ressenyes. En l'actualitat, moltíssimes ressenyes han estat elaboradores des de perfils falsos.

"Unes ressenyes online fiables són essencials per a la confiança en el turisme, amb aquest nou codi s'eleva el llistó a tot Europa en assegurar que només els clients de veritat poden deixar ressenyes", ha destacat en un comunicat el comissari de Transport Sostenible i Turisme, el grec Apostolos Tzitzikostas.

Entre els compromisos del pacte s'inclou una transparència més gran per identificar els usuaris patrocinats o convidats als allotjaments, mesurades per identificar comentaris fraudulents –per exemple, per usuaris que no s'han allotjat en la destinació que indiquen–, però també un compromís per a l'intercanvi d'informació i bones pràctiques. També s'haurà de diferenciar clarament en les classificacions quan es tracta d'una qualificació proporcionada per alguna organització oficial o és el resultat dels vots de clients.

A més, els participants hauran d'oferir informació clara i transparent sobre els sistemes de qualificació fets servir i explicar a usuaris i empreses la manera com es calculen aquests 'rànquings'. Això suposarà "informació més clara, més justa, més fiable i més transparent per a tothom", en paraules del comissari europeu, que ha defensat que aquest compromís reforça la "resistència" del sector i beneficiarà tant viatgers com proveïdors d'allotjament turístic.

No obstant això, es tracta d'un codi voluntari i no suposa un compromís vinculant dins de la nova Llei europea de Serveis Digitals, segons precisa Brussel·les, que participarà en els treballs de seguiment i confia que servirà per ajudar els signataris a complir la regulació europea.

D'altra banda, el sector turístic a Catalunya ha acabat la temporada d'estiu amb bones dades d'ocupació que amaguen una nova realitat: el turista d'avui gasta menys i s'allotja durant menys nits. Després dels anys d'eufòria postpandèmia, hotelers i restauradors perceben una clara moderació en el consum, si bé que el flux de visitants es manté en nivells molt alts. Segons dades de l'Institut Nacional d'Estadística (INE) corresponents al juliol, es va batre el rècord de turistes que van utilitzar hotels a Catalunya (2,6 milions, un 3,3% més), però el nombre total de pernoctacions es va mantenir gairebé estable (8,2 milions, només un 0,2% més). La mitjana d'estada va caure fins a les 3,14 nits per turista.