Booking ha eliminat 4.093 anuncis d'allotjaments turístics a Espanya, la majoria ubicats a les Illes Canàries, després d'un primer requeriment del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030, informant de la detecció de publicitat il·lícita a la seva plataforma i instant a la seva retirada.

A més de l'arxipèlag canari, la companyia nord-americana ha retirat anuncis que es localitzen a Astúries, Cantàbria, Castella i Lleó, Navarra, La Rioja i Castella-La Mancha.

En un comunicat, el departament ministerial dirigit per Pablo Bustinduy ha posat de relleu la col·laboració amb l'empresa després de l'enviament d'aquesta sol·licitud perquè els anuncis s'ajustin a la legalitat vigent.

A més, el ministre ha denunciat que "la proliferació indiscriminada" d'aquest tipus d'allotjaments és una de les causes que hi ha després de les "dificultats" en l'accés a l'habitatge a Espanya, especialment en zones amb més afluència de turistes.

Aquesta acció de Consum es produeix una setmana després que el Tribunal Superior de Justícia de Madrid (TSJM) emetés un segon auto en el qual va desestimar el recurs de reposició d'Airbnb i va recolzar la retirada de 5.800 anuncis en aquesta plataforma.

Com a resposta, Airbnb va defensar que el nou auto de la justícia és una "resolució preliminar" que "no entra en el fons del cas". En declaracions a Europa Press, la firma considera que les accions del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 van "en contra" de la normativa espanyola aplicable.

Al maig, Consum va instar a la companyia al bloqueig de gairebé 66.000 anuncis il·legals d'habitatges turístics. En concret, aquesta retirada d'anuncis correspon a la primera d'un total de tres requeriments.

Infraccions d'ambdues plataformes

Tant els anuncis il·legals eliminats per Booking, com els denunciats a Airbnb, cometen una de tres possibles infraccions, segons ha reiterat el Ministeri de Pablo Bustinduy.

En primer lloc, els anuncis no inclouen el número de llicència o registre, una mica obligatori en diverses normatives autonòmiques, la qual cosa suposa la infracció més comuna en la publicitat que ha estat analitzada.

Així mateix, els anuncis no indiquen la naturalesa jurídica dels llogaters, de manera que es desconeix si els llogaters són professionals o particulars, una qüestió que resulta fonamental per saber si qui contracta està protegit com a consumidor o no.

En tercer lloc, els anuncis incorporen números de llicència que no corresponen als expedits per les autoritats, pràctica que "pot induir a error o a engany" als consumidors.