Repsol i Ryanair han segellat una nova aliança estratègica en la carrera per l'impuls dels combustibles renovables al sector aeri. Gràcies a aquest acord, ambdues companyies reforcen el seu paper com a actors rellevants en la descarbonització del sector aeri i estableixen un marc de col·laboració per als propers anys per avançar cap a una mobilitat aèria sostenible, segons han informat en un comunicat aquest dijous.

D'aquesta manera, la petroliera que dirigeix Josu Jon Imaz facilitarà a Ryanair l'accés a un màxim de 155.000 tones de combustible d'aviació sostenible (SAF) entre 2025 i 2030, equivalent a més de 28.000 vols de Dublín a Madrid. Això permetrà una reducció aproximada de 490.000 tones d'emissions de CO2.

Encara que el SAF és un factor clau per a la descarbonització de l'aviació, només representa una petita fracció de l'ús actual de combustible d'aviació a tot el món. El director general de client de Repsol, Valero Marín, ha assenyalat que aquest acord de col·laboració amb Ryanair reforça el compromís de la companyia "amb el sector de l'aviació i és un pas més de l'aposta de Repsol pels combustibles renovables".

"Un sector com el de l'aviació necessita solucions com els combustibles SAF per a un procés de descarbonització com el que ens trobem. A més, consolida la nostra posició com a empresa multienergètica amb l'objectiu d'aconseguir zero emissions netes l'any 2050", va afegir.

Ryanair avança en el seu objectiu d'utilitzar el 12,5% de SAF el 2023

Per la seva part, el conseller delegat de Ryanair, Eddie Wilson, va indicar que el SAF exerceix "un paper clau en l'estratègia 'Pathway to Net Zero' de Ryanair i en el seu objectiu d'utilitzar un 12,5% de SAF el 2030". "Aquest acord ajuda Ryanair a assegurar-se l'accés al 15% d'aquest ambiciós objectiu. Repsol és un soci clau en matèria de sostenibilitat per a Ryanair, i esperem continuar desenvolupant aquesta col·laboració a mesura que el nostre Grup creix per transportar 225 milions de passatgers a l'any l'any 2026", va afegir.

L'aposta pels combustibles renovables per a tots els sectors del transport, incloent-hi l'aviació, forma part de l'estratègia de Repsol, que aspira a ser una companyia zero emissions netes el 2050. En aquest sentit, ha anat sumant en els últims temps la firma d'acords estratègics per a l'ús i foment dels combustibles sostenibles d'aviació. Entre ells, explica amb aliances amb Iberia, que li ha permès realitzar, entre d'altres, el primer vol nacional i de llarg radi amb biocombustible produït a Espanya a partir de residus.

A més, fa un any també va arribar a un acord amb l'Ejército del Aire y del Espacio, amb el qual la Patrulla Àguila va utilitzar, per primera vegada en la desfilada aèria del Dia de la Hispanitat, un combustible renovable produït per Repsol. Recentment, també va firmar un acord de col·laboració amb Gestair, líder a Espanya i referent europeu en aviació no regular.

Així mateix, la multienergètica posarà en marxa a finals d'aquest any la primera planta de biocombustibles avançats d'Espanya, a Cartagena (Regió de Múrcia), que produirà 250.000 tones de combustibles renovables a partir de residus, dins de l'objectiu de la companyia d'assolir la capacitat de producció d'1,3 milions de tones de combustibles renovables en 2025 i més de dos milions el 2030.