La companyia Papelmatic, de Cornellà (Barcelona), celebra enguany els 60 anys de la seva constitució. Aquest fabricant de solucions i productes -majoritàriament de cel·lulosa- per a la higiene, la neteja i la desinfecció en àmbits professionals i industrials, arriba a l'efemèride convertit en un grup d'empreses: Papelmatic, Efebé, Higienic Global Services i Aixa Converting. Ho fa liderant un model d'higiene conscient, "aquella que referma el dret a la higiene, però també una responsabilitat compartida", és a dir, que integra salut, sostenibilitat i innovació, explica Pau Fornt Baldrich, director general d'aquesta companyia familiar. 

Es tracta d'un nou concepte en el segment dels transformats de cel·lulosa, que dona reconeixement a una trajectòria industrial i familiar que va més enllà d'aquesta celebració. De fet, Pau Fornt és un dels membres de la quarta generació d'aquesta saga d'empresaris que va iniciar-se el 1882, amb el seu besavi Pau Fornt Valls, un jove de 14 anys fill d’una família de boters que va deixar Sant Pere de Riudebitlles (Barcelona) i es va traslladar a la capital catalana. A Barcelona va començar a treballar com a mosso a la draperia de Jaume Aloi, que uns anys més tard seria el seu soci. 

Precursors del reciclatge i l'habitatge social

Fornt Valls va ser un emprenedor de l'època, un home viatjat, i un home compromès que va usar la seva fortuna amb bones finalitats. Va ser un dels precursors del que avui coneixem com a reciclatge, amb Industrias Pablo Fornt i una fàbrica de paper a Vespella de Gaià; i també, de l'habitatge social, com a promotor i constructor de les Cases del Drapaire -un immoble conegut també com a Casa de la Concepció-. Un edifici d'onze plantes i 250 habitatges obrers, que encara està al número 272 de la Gran Via de Barcelona, al barri de Sants. Els locals estaven ocupats pels serveis que poguessin necessitar els llogaters, des d'un consultori mèdic fins a una escola i botigues d'alimentació.

Convertit en industrial i polític, Pablo Fornt Valls va ser regidor de l'Ajuntament de Barcelona abans de la Guerra Civil. Els seus fills Jaume, Pau i Josep Maria Fornt Brunet van seguir durant tres dècades amb Industrias Pablo Fornt. Fins al setembre de 1965, quan va néixer Papel Automatic amb la finalitat d'abastir tot el territori espanyol de paper d'eixugamans elaborat amb cel·lulosa, a la fàbrica del carrer Guadiana, també a Sants. 

I del paper en va sorgir la innovació i van ser els introductors dels dispensadors automàtics de paper. Això els va permetre fer un gran salt industrial i expliquen que va ser, en part, perquè un executiu de Seat, client assidu d'un bar on s'havien instal·lat uns dispensadors, en va proposar la implantació a les instal·lacions de la marca automobilística. La innovació va seguir fins al dia d'avui. 

El director general de Papelmatic, Pau Fornt.

Inversions en capacitat productiva i exportació

La celebració dels 60 anys arriba en "un bon moment". La marca té diversos projectes entre mans relacionats amb la base de la seva estratègia: l'esforç constant en innovació i tecnologies -també transforma teixit no teixit-, la perspectiva de créixer a l'exterior i la diversificació.

Anem a pams. Enguany ha llançat al mercat una solució integral d'higiene menstrual LadyCare per garantir l'accés gratuït i "digne" a productes menstruals en espais públics i professionals; i està invertint en una ampliació de capacitat productiva en el segon centre de transformació, ubicat a Montcada i Reixac (Barcelona), amb "una inversió de 2 milions d'euros fins a finals de 2027".

Amb un equip de 60 professionals, l'empresa té una capacitat anual per processar més de 5,1 milions de quilograms de cel·lulosa. Això permet tenir 1.500 productes i serveis adaptats a diversos sectors d'activitat. La companyia es proveeix de paper de la península Ibèrica i d'altre provinent d'Europa, en orígens com Portugal. 

A la recerca de nous mercats

També està a la recerca d'un distribuïdor per al sud de França, "un mercat que ja cobrim, però on podem créixer amb productes tècnics de valor afegit", afirma Fornt. Alhora volen expandir-se en mercats exteriors com el Marroc, on ja s'han implantat, i seguir explorant Europa. "El nostre sector és molt madur i costa molt créixer orgànicament", reconeix el director general. Recorda que, el 2014, van adquirir l'empresa Disnordic, de Castellgalí (Barcelona), propietària de les marques Nordcat i Netcat.

En clau local: "seguir guanyant quota de mercat en totes les àrees i segments d'activitat". La marca té una presència significativa a Catalunya, Madrid i el nord d'Espanya. Ara mateix, els productes de Papelmatic cobreixen les necessitats d'higiene professional a la indústria, en general, i la indústria alimentària, en particular; la sanitat; l'educació; l'hoteleria; i els centres esportius.

Papelmatic produeix també productes de teixit no teixit per a la neteja industrial i professional.

Esmenta un dels seus productes pioners a Espanya en els anys 80 i amb el qual lideren el mercat. Es tracta del rotllo de paper clínic per a lliteres -d'ús quotidià a consultes mèdiques, centres de fisioteràpia, spas o clíniques estètiques- que ofereixen amb diverses prestacions -acabat, gramatge, mesures...-; els protectors o talles sanitàries per a cures; o els tovallons per a les empreses de restauració i hostaleria, que "és fan a mida i disseny del client", a través de la participada Aixa Converting.

Un negoci de 20 milions

Les fites del creixement apunten a un creixement de les exportacions fins al 4% del negoci, que preveuen que passi dels 17 milions d'euros que ingressarà el grup el 2025 -13 milions corresponents a Papelmatic- fins a 20 milions, el 2030. 

"El futur passa per la innovació constant i la col·laboració", insisteix Pau Fornt i recalca que segueixen "invertint en noves tecnologies, productes biodegradables i processos més eficients, que permetin, per exemple, reduir l'ús de l'aigua en la neteja o desinfecció, l'ús de paper reciclat -que ja s'acapara el 70% de la producció total- i "anirà a més". Amb IDIBELL, l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge, han fet un projecte d'un estudi científic, que ha servit per millorar la desinfecció en les neteges més manuals de l'hospital.

"La nostra línia d'innovació va molt lligada al que necessita el client, a entendre com ha de millorar el benestar i seguretat dels seus empleats i la seguretat i higiene dels seus processos, intentant ajudar-los per trobar materials i sistemes més adequats", manifesta. "Cal millorar aquelles pràctiques i processos on poden millorar", amb nous productes i materials, però "sobretot un treball conjunt", afegeix.

En les àrees d'activitat més centrades en la sanitat i l'educació, Papelmatic competeix amb empreses locals i multinacionals que també es presenten als concursos públics. El director general adverteix que, arran de l'etapa de la Covid-19, "ha aparegut molt oportunista" i cada vegada hi ha més competència oberta i, tot i reconèixer la feina i la transparència de l'administració, reclama que "fomenti el negoci de les empreses de proximitat". "Les empreses locals no sempre podem competir amb les grans multinacionals", alerta.

La companyia conserva algun dels antics elements d'Industrias Pablo Fornt.

La continuïtat de la família

La família Fornt espera donar continuïtat al negoci guanyant dimensió amb la incorporació a futur de la cinquena generació, "perquè estiguin involucrats en l'empresa que, preferiblement, s'hauria de professionalitzar", és el parer de Pau Fornt.

Mentrestant, Pau n'és el director general i comparteix responsabilitats amb les seves tres germanes que estan en el consell d'administració i òrgans de govern. Imma Fornt Baldrich va ocupar la direcció general amb anterioritat fins a fer el relleu al seu germà i ara té altres responsabilitats. Anna Fornt Baldrich és directora general de la participada Efebé, que està especialitzada des de fa 25 anys en el disseny, adequació, equipament i manteniment dels espais, com ara escoles, oficines i residències de gent gran. La tercera germana, Mònica, és arquitecta i no té càrrecs a l'empresa, només és present en els òrgans de decisió.