NH Hotel Group, que forma part del grup tailandès Minor Hotels, va tancar el 2023 amb un benefici rècord de 128,1 milions d'euros. La xifra suposa un increment del 27,7% respecte a l'exercici anterior, després d'obtenir uns ingressos de 2.163 milions d'euros, un 23% més, que també suposen xifres històriques per a la companyia.

Els creixements d'ingressos i beneficis van ser impulsats a la contínua millora de la cartera d'hotels, al control de costos, a l'increment del 13% de la tarifa mitjana diària (ADR), fins a 138 euros de mitjana en el conjunt de l'any passat, i a l'augment de set punts percentuals en l'ocupació, que va assolir el 68%.

D'altra banda, l'impacte de l'Argentina per la hiperinflació i la devaluació del pes van reduir lleugerament els seus resultats el 2023, segons ha explicat la companyia aquest dijous en un comunicat remès a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV). Excloent l'esmentat impacte, que va ser de 20 milions d'euros en el cas dels ingressos, aquests haurien ascendit 2.184 milions d'euros.

El benefici net, que es va incrementar en 28 milions d'euros respecte a 2022, que incloïa 25 milions de plusvàlues per rotació d'actius, també va superar la xifra de 90 milions de 2019, i, excloent l'impacte de l'Argentina, de 7 milions, hauria assolit 134 milions.

El benefici net recurrent es va disparar un 66,3%, fins a 126 milions d'euros, el que suposa 50,2 milions més que el 2022 i 23 milions més en comparació amb 2019 abans de la covid-19. El resultat brut d'explotació, ebitda, va ascendir a 596 milions d'euros (604 milions excloent l'impacte de la hiperinflació i devaluació de l'Argentina de 8 milions), amb creixements del 15% respecte a 2022 i de 44 milions més que el 2019.

Només en el quart trimestre de l'any passat, la companyia va obtenir uns ingressos totals de 551 milions d'euros (570 milions excloent l'impacte de l'Argentina), un 10% superiors als del mateix període de 2022. La mitjana d'ingressos per habitació disponible (RevPAR) va ser de 94 euros per nit, la qual cosa representa una alça del 26% respecte als 74 euros de 2022 i un 21% davant el perímetre comparable de 2019.

216 milions de caixa

Quant als costos laborals del grup hoteler, aquests van augmentar un 20,6% l'any passat i les despeses d'explotació un 25,6%, per representar en conjunt una taxa de conversió del 38% dels ingressos sobre el benefici operatiu brut (GOP). Els pagaments per arrendaments i impostos sobre la propietat van augmentar en 75,6 milions d'euros l'any passat, a causa de les incorporacions en el perímetre i al pes més gran dels lloguers variables.

L'hotelera va reduir durant l'any passat el seu deute financer brut en 129 milions d'euros, principalment per l'amortització dels 50 milions del préstec ICO i els 50 milions de dòlars del préstec per a la reforma de l'hotel NH Collection New York Madison Avenue.

Al tancament del 2023, el seu deute financera neta era de 264 milions d'euros davant 308 milions el 2022, reducció a què va contribuir una forta generació de caixa operativa que, a més, ha permès invertir 113 milions d'euros en 'capex', i 123 milions en l'adquisició dels actius de Minor Hotels a Portugal. NH Hotel Group va tancar 2023 amb una caixa de 216 milions d'euros.

Fort creixement a totes les regions

Totes les regions van experimentar un fort creixement per la millora de l'ocupació i els alts ADR, destacant el sud d'Europa. Per unitats de negoci, a Espanya (que inclou Portugal i França), els ingressos comparables es van incrementar un 17% respecte a 2022 i un 30% davant 2019, "gràcies a la sòlida evolució de les ciutats principals i secundàries".

L'ocupació mitjana a Espanya de l'any va ser del 73%, un punt percentual inferior a la de 2019, i l'ADR, de 138 euros per nit a Llatinoamèrica, els ingressos van augmentar un 12% sobre 2022 incloent l'impacte de l'Argentina i un 31% sobre 2019, donant-se més creixements a Mèxic.

L'ocupació va augmentar set punts percentuals respecte a 2019, fins al 67%, i l'ADR va ser de 85 euros per nit. Quant a 2024, "la dinàmica del sector continua sent favorable, ja que la demanda es manté robusta en tots els segments i es manté el creixement continuat dels viatgers internacionals i de negocis", ha apuntat l'hotelera.