Les empreses que aposten per la innovació tecnològica i científica s’han convertit en actors essencials per respondre als grans reptes del segle XXI. En un context social que reclama solucions més sostenibles, eficients i respectuoses amb la societat i el medi ambient, cada vegada més companyies replantegen els seus models de negoci i impulsen avenços que els permetin anticipar-se al futur.

Aquest és precisament el tema que s’ha abordat en l’onzè FOCUS ON, sota el títol Empreses disruptives: la importància d’innovar per afrontar els reptes i que ha comptat amb la participació de Jorge Soler, senior manager de Government Affairs de Philip Morris Spain, Patricia González, CEO d'A Bordo Lab, Ferran Fillat, cofundador i Chief Medical Officer de Tailor Surgery i Esteve Almirall, professor d'Innovació, IA i smart cities d'ESADE.


En aquest espai, Jorge Soler, senior manager de Goverment Affairs de Philip Morris Spain (PMS), la filial espanyola de la tabaquera Philip Morris International, ha assegurat que "per a nosaltres, innovar és avançar-se al futur”. I, per fer-ho, ha declarat, s’han d’oferir noves solucions que s’adaptin a les també noves necessitats del segle XXI. Això és precisament el que ha fet l’empresa multinacional per la qual treballa, que s’ha reinventat de dalt a baix a través de la ciència i la tecnologia. Un canvi de model molt profund que li ha permès passar de ser líder mundial en la fabricació i venda de cigarretes a apostar per un món sense fum a través de la promoció d’alternatives menys perjudicials per a la salut com són els escalfadors de tabac, els vapers i les bosses de nicotina.

“Actualment, a Catalunya, hi ha més d’un milió de fumadors adults. El millor que podrien fer és deixar de fumar. Però la realitat ens diu que molts d’aquests fumadors no ho deixen. Per això, desenvolupem productes alternatius que redueixen les substàncies tòxiques en més d'un 90% en comparació amb la cigarreta”, ha explicat. Una d’aquestes alternatives per a fumadors que millor està funcionant, ha indicat, és el tabac escalfat que en no combustionar deixa d'alliberar els components tòxics presents al fum. Sí que té, però, nicotina. “És la part addictiva de les cigarretes, però no és la part que provoca el càncer”, ha remarcat. Concretament, ha comentat Soler, els dispositius per a tabac escalfat de PMS, cada vegada més populars entre fumadors, el que fan és, a través d’un mecanisme d’inducció, escalfar el tabac i, paral·lelament, administrar nicotina a través d’un aerosol. “Amb aquest dispositiu estem aconseguint que la gent pugui deixar en poc més de dues setmanes les cigarretes”, ha recalcat.

FOCUS ON Innovació #11 esteve almirall jorge soler patricia gonzález Ferran Fillat-Gomà / Foto: Carlos Baglietto
Jorge Soler, Patricia González, Ferran Fillat, Esteve Almirall i Xavier Alegret

Més enllà del tabac escalfat, el sènior manager de Goverment Affairs de PMS ha donat més detalls sobre altres alternatives que també són útils per als fumadors, com són la cigarreta electrònica o les bosses de nicotina. “La cigarreta electrònica és un petit dispositiu que escalfa un líquid, que pot contenir nicotina o no, i que també allibera un aerosol. I les bosses de nicotina l’únic que porten és la cel·lulosa que envolta la nicotina i la mateixa nicotina que s'extrau de la fulla de tabac”, ha assenyalat.

Un món sense fum: una utopia?

Philip Morris International ja és present en més de 100 mercats d’arreu del món i, certament, el que aquí encara és un objectiu llunyà: “ser un país lliure de fum”, en moltes altres parts del món ja s’està aconseguint. És el cas, per exemple, de Suècia, el primer a aconseguir aquesta fita gràcies al foment de les alternatives a la cigarreta. “Quan un país aconsegueix baixar el nombre de fumadors per sota del 5%, tal com ha fet Suècia, és declarat país sense fum. I ells ho han fet amb l’snus (tabac oral) i les bosses de nicotina”, ha comentat. Sobre aquest punt, Soler ha destacat que aquest triomf ha comportat que el país escandinau hagi reduït en més d’un 40% el càncer de pulmó. I, alhora, ha fet saber, estan reduint moltíssim la despesa pública sanitària.

FOCUS ON Innovació #11 Jorge Soler / Foto: Carlos Baglietto

Però també són molt cridaners els casos del Japó, Regne Unit o els Estats Units, tots ells països que, en pocs anys, han reduït enormement els índexs de tabaquisme seguint aquesta estratègia. Certament, per a PMI, “un món sense fum” no és només un eslògan, és el propòsit real d’una empresa històrica que, tradicionalment, ha venut milions de cigarretes i que vol deixar de fer-ho. N’és prova el fet que els esmentats productes sense fum, en total, un 41% dels ingressos de PMI.

El repte de combatre la desinformació i la bona regulació

Un altre repte que PMS ha d’afrontar, més enllà d’innovar científicament i tecnològica, és lidiar amb la desinformació. “Per a nosaltres la desinformació és molt important combatre-la”, ha assegurat. I és que PMI també dedica molts esforços a desmentir mites i a fer pedagogia sobre qüestions sanitàries cabdals per als fumadors com per exemple és la diferència entre la nicotina i les substàncies tòxiques de la cigarreta. De fet, Soler ha relatat com a Catalunya aquesta desinformació té conseqüències reals: “malgrat tota l’evidència científica, encara més del 22% de la població fuma”.

A la desinformació se li suma la regulació actual, un altre desafiament que PMI ha d’afrontar. “Per aconseguir aquest món sense fum que tant anhelem, és necessari que la ciutadania tingui informació, però també ens cal una regulació que ens acompanyi, tal com ha passat amb el vehicle elèctric, per exemple”. Tornant al cas de Suècia, Soler admet que li agradaria que Catalunya s’emmirallés en el país nòrdic. “Tenim l’oportunitat de regular més i millor, però no hem de seguir l’exemple d’aquells països que continuen fent les coses com s’han fet sempre, cal una regulació diferenciada que tingui en compte el perfil de risc de cada producte”.

Pot veure el debat complet a continuació: