El mes de juliol vinent, la cadena de menjar ràpid i sandvitxos Subway entrarà a subhasta. Les previsions és que la compra es pugui efectuar per 10.000 milions de dòlars, poc més de 9.000 milions d'euros, en una operació a la baixa pel poc interès que ha creat i que constata el declivi d'aquesta marca. Així doncs, la cadena s'ha vist forçada a endarrerir els terminis de licitació i augmentar la possibilitat d'un preu de venda més baix.

Els experts no descarten que el preu pugui acabar rebaixant-se, fins a 3.000 milions menys. Però el que crida més l'atenció és com aquesta operació ja porta un retard de mig any. Després de fer una ronda inicial d'ofertes a finals de febrer, les fonts van dir que Subway no havien establert un termini per a les ofertes de la segona ronda, que normalment arriba unes setmanes després que s'enviïn les indicacions d'interès. Ara, probablement les ofertes compromeses no es vendran fins a finals d'aquest mes, un retard que pretén donar als pretendents més temps per dur a terme la diligència deguda, segons fonts properes al procés.

SUBWAY Entrepà
SUBWAY Entrepà

Qui serà el comprador?

Un dels grans problemes és que gegants rivals de menjar ràpid com Yum Brands, propietari de Taco Bell i KFC; i el propietari de Burger King, Restaurant Brands International, els anomenats compradors "estratègics" que estarien millor posicionats per pagar un preu elevat per Subway, no semblen participar en la subhasta. Mentrestant, empreses de capital privat com Bain Capital, Clayton, Dubilier & Rice i TPG Capital estan valorant entrar-hi.

El diari americà Bloomberg va informar la setmana passada que la firma de capital privat Roark Capital també es troba entre els candidats. Roark és propietari d'Inspire Brands, que és l'empresa matriu d'Arby's, Buffalo Wild Wings, Dunkin' Brands, Sonic i el rival de Subway, Jimmy John's. L'operador de benzineres i restaurants EG Group també és un possible pretendent. Les conseqüències d'aquesta venda afectaran a totes les franquícies, també a les 35 que hi ha actualment a tot l'Estat espanyol.

La polèmica ha envoltat Subway en els darrers temps. L'auge el va viure a principis de la dècada dels 2000, però després de la mort el 2015 del cofundador i director executiu de Subway, Fred DeLuca, la cadena va veure com les seves vendes es desplomaven. Els anys transcorreguts des de llavors han estat la ruïna de gran part de la ràpida expansió de Subway. Gairebé una quarta part de les més de 27.100 botigues nord-americanes obertes al moment de la mort de DeLuca estan ara tancades. En paral·lel, una investigació de la revista Forbes ha revelat que els difunts cofundadors Peter Buck i Fred DeLuca i les seves famílies van estalviar milers de milions per a ells i les seves fundacions de forma il·lícita mentre que alguns franquiciats han admès que no han vist el retorn econòmic pactat.