El Ple del Congrés decidirà aquest dimarts, 22 de setembre, si admet a tràmit la proposició de llei de Podem per permetre que les persones amb 40 o més anys cotitzats es puguin prejubilar sense patir coeficients reductors o penalitzacions en la quantia de la pensió.
A més de demanar eliminar els coeficients reductors per a aquest col·lectiu, Podem també reclama que la mesura tingui caràcter retroactiu. D'aquesta manera, la llei proposada permetria a les persones ja jubilades amb 40 o més anys cotitzats sol·licitar a la Seguretat Social que es recalculi la seva pensió d'acord amb les normes contingudes en la llei.
Els 'morats' fa temps que reivindiquen aquesta mesura i, de fet, ja l'han elevada al Ple del Congrés per la via legislativa. Específicament, el partit va portar aquesta proposta via esmena a la llei que dissenyava una passarel·la al RETA per als mutualistes, però l'esmena no va aconseguir un suport majoritari davant el vot en contra de PSOE i PP.
Després d'aquesta votació que va tenir lloc el juny d'aquest any, la formació d'Irene Montero i Ione Belarra va expressar el seu malestar amb els 'populars', però especialment amb els socialistes, els quals el 2025 s'havien posicionat a favor d'aquesta proposta en una moció que, això sí, no tenia caràcter legislatiu.
El cost superaria els 3.358 milions
Tot i que no ha arribat a vetar la seva tramitació per motius pressupostaris, l'Executiu justifica el seu rebuig a aquesta proposta pel cost que suposa per a l'erari públic que, segons els càlculs d'Hisenda, són uns 3.358 milions d'euros, dels quals 1.345 milions deriven d'eliminar els coeficients per als beneficiaris de pensions de jubilació anticipada voluntària i els altres 2.013 milions per als prejubilats de forma involuntària.
"El bipartidisme contra els jubilats, una altra vegada, com el 2011, com sempre. Armes sí, pensions no. Això és insuportable", va dir la secretària general del partit, Ione Belarra, després de rebutjar-se aquella esmena al Parlament.
Lluny de donar per tancat aquest assumpte, Podem aprofitarà el Ple per defensar aquesta llei i intentar que s'admeti a tràmit. En cas que aconsegueixi un suport suficient a l'hemicicle, la proposta només s'admetria a tràmit i tindria per davant tot el curs parlamentari habitual, que sol suposar diversos mesos fins a la seva aprovació definitiva.