El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha resolt sancionar a Alquiler Seguro amb 3.600.902 euros per cobraments a inquilins i altres irregularitats, segons ha apuntat l'organització de consumidors Facua, una de les denunciants, i han confirmat a EFE des de la companyia.
Va ser a finals d'octubre quan el Ministeri que dirigeix Pablo Bustinduy va traslladar a l'empresa Alquiler Seguro aquesta proposta de sanció en entendre que havia vulnerat els drets dels consumidors. Aleshores, el ministre ja va advertir que els abusos en el mercat de l'habitatge es pagarien "molt cars".
Contra aquesta sanció, l'empresa pot presentar un recurs d'alçada davant del ministre de Consum, Pablo Bustinduy, abans d'esgotar la via administrativa. En la resolució, que Consum ha comunicat ara a Facua com a part personada en el procediment, es desestimen les tretze al·legacions presentades per Alquiler Seguro, segons apunta en un comunicat l'associació de consumidors.
Entre les pràctiques fraudulentes detectades, es fa referència a un servei d'atenció a l'inquilí que, segons Facua, "disfressa" el cobrament als arrendataris de despeses que ha de suportar el propietari, l'obligació de contractar una assegurança de la llar o un estudi de solvència econòmica. També s'esmenta limitar el dret de desistiment del contracte o imposar a inquilins despeses derivades de reclamacions judicials o extrajudicials.
La resolució sancionadora conclou que la companyia de serveis immobiliaris ha comès sis infraccions qualificades de molt greus i una com a greu. Totes elles han derivat en una multa d'un milió d'euros, una altra de 990.900 euros, tres de 500.000 euros i una altra de 100.001 euros. La infracció greu se sanciona amb 10.001 euros.
Lloguer Segur ja va anunciar a l'octubre que presentaria al·legacions davant la proposta de sanció del Ministeri de Consum amb l'objectiu de defensar la legalitat dels seus serveis i va afegir que l'import de la sanció era "abusiu" i "desproporcionat".
Facua va denunciar Alquiler Seguro el novembre del 2023 en considerar que estava obligant els inquilins a abonar-los l'equivalent a un mes de renda més el 21% d'IVA, així com pel cobrament d'un servei d'atenció a l'inquilí que incloïa, entre d'altres, un assessorament per a gestions de canvi de titularitat de subministraments energètics, assessorament jurídic sobre el contracte de lloguer o resolució de sinistres i incidències, gestions que en molts casos correspon a l'arrendador.
