El Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 ha proposat una multa de 3,6 milions d'euros a Alquiler Seguro pels seus cobraments irregulars a inquilins i un altre cúmul d'irregularitats detectades. El mes de març passat, el departament que dirigeix Pablo Bustinduy ja va obrir un expedient sancionador contra la companyia per aquest motiu, després de la denúncia de FACUA-Consumidors en Acció.
Ara, la proposta de multa entra en fase de valoració i Consum determinarà en uns mesos si la fa ferma després de valorar les possibles al·legacions de les parts. Així ho posa de relleu aquest dilluns Facua, des d'on expliquen que Consum ha detectat "nombroses irregularitats en els contractes que la immobiliària formalitza amb els arrendataris".
Entre les irregularitats detectades, afegeixen, hi ha la imposició d'un suposat servei d'atenció a l'inquilí que disfressa el cobrament als arrendataris de despeses que ha de suportar el propietari de l'immoble; o l'obligació de contractar una assegurança de la llar (correspon a l'arrendador) i un estudi de solvència econòmica, així com limitar el dret de desistiment del contracte i imposar igualment als inquilins totes les despeses derivades de possibles reclamacions judicials o extrajudicials.
Facua va ser la primera denunciant en el procés contra Alquiler Seguro i és part en el procediment, recorden. L'associació va denunciar la immobiliària fa gairebé dos anys, el novembre de 2023, per obligar els inquilins a abonar-los l'equivalent a un mes de renda més el 21% d'IVA, que justificaven com "un servei d'atenció a l'inquilí" que incloïa "assessorament per a les gestions de canvi de titularitat dels subministraments energètics, assessorament jurídic sobre el contracte de lloguer i fins i tot resolució de sinistres i incidències", una gestió que en molts casos correspon al mateix arrendador.
L'associació ha rebut ara la proposta de resolució sancionadora, en què s'acredita que Alquiler Seguro va cometre sis infraccions qualificades com a "molt greus" i una com a "greu" en virtut del que disposa el Reial Decret Legislatiu 1/2007, de 16 de novembre, pel qual s'aprova el text refós de la Llei general per a la defensa dels consumidors i usuaris i altres lleis complementàries.
Frau de llei
Segons un comunicat emès per Facua, la primera de les infraccions "molt greus" que sanciona el Ministeri fa referència, precisament, a l'anomenat Servei d'Atenció a l'Inquilí, un concepte pel qual l'arrendatari havia d'abonar inicialment una mensualitat de renda més IVA. Una quantitat anàloga a la que cobrava pels seus honoraris abans de l'entrada en vigor de la llei d'habitatge i que posteriorment va modificar per reflectir un pagament fix de 990 euros més IVA.
Aquest Servei, segons Consum, correspon a la part arrendadora. Així, la Subdirecció d'Inspecció resol que la imposició d'aquest servei als inquilins constitueix un frau de llei, en obligar Alquiler Seguro als arrendataris a pagar unes despeses que no han de suportar en virtut de la LAU.
La segona de les irregularitats ara sancionada per Consum té a veure amb la imposició als inquilins d'una assegurança de llar per l'immoble arrendat quan tant la normativa com la jurisprudència del Tribunal Suprem assenyala que "només pot contractar una assegurança qui tingui un interès assegurat", és a dir, els propietaris de l'habitatge i no els arrendataris.
Una altra de les infraccions molt greus imposades pel Ministeri tenen a veure amb imposar als inquilins càrrecs relacionats per posicions deutores i reclamacions judicials i per introduir una clàusula d'autorització per a la inclusió en fitxers de morosos i solvència patrimonial. Però a més, Consum considera infracció la renúncia al dret de desistiment sobre el Servei d'Atenció a l'Inquilí que va imposar Alquiler Seguro als seus clients.
La darrera de les infraccions és també l'única que s'ha imposat en un rang inferior, en haver estat qualificada com a greu. Es tracta de la imposició als inquilins del pagament d'un estudi de la seva solvència econòmica. Un informe que, segons assenyala la Subdirecció d'Inspecció, "beneficia exclusivament" el propietari de l'immoble. "Circumstància corroborada en el fet que Alquiler Seguro s'obligui a prestar aquest servei a la part arrendadora" en el contracte que subscriu amb ella per al lloguer de l'habitatge.
"És un servei imposat a la part arrendatària que aquesta no ha sol·licitat i, en ocasions, ni tan sols arriba a rebre el document acreditatiu de l'estudi de solvència", finalitza la resolució.