Iberdrola ha presentat una demanda contra Repsol al Jutjat del Mercantil número 2 de Santander per suposada "competència deslleial i publicitat enganyosa", al considerar que ha incorregut en greenwashing o blanqueig ecològic, segons van informar fonts de l'elèctrica a Europa Press.

Aquesta demanda, presentada el febrer passat, ha estat admesa a tràmit pel jutjat. No obstant això, fonts de Repsol van assenyalar que no els havia estat encara notificada.

En concret, Iberdrola ha acudit a un jutjat de Cantàbria ja que, d'acord amb la normativa processal, quan es demanden empreses amb diferents domicilis socials, el demandant pot triar el lloc de qualsevol d'aquests domicilis. En aquest cas, la societat competidora d'Iberdrola en la venda de llum i gas, Repsol Distribuidora de Electricidad y Gas, té el seu domicili social a Santander.

L'escrit s'interposa a l'empara de la Llei de Competència Deslleial, basant-se en els articles d'actes d'engany (art. 5), omissions enganyoses (art. 7) i publicitat il·lícita (art. 18) en el marc de les seves campanyes de publicitat i comunicacions corporatives.

En la demanda, avançada per El Confidencial aquest dilluns, Iberdrola acusa Repsol de promocionar iniciatives sostenibles, "quan la seva oferta multiproducte busca fomentar l'ús de carburants", així com "centrar-se en la sostenibilitat, quan constitueix un element menor de les seves activitats actuals."

A més, el grup presidit per Ignacio Sánchez Galán considera que les campanyes de Repsol "constitueixen una infracció de la Llei de Competència Deslleial, per incloure actes d'enganys i omissions enganyoses sobre el compromís mediambiental de la companyia."

Per Iberdrola, "la generalització d'aquestes pràctiques d''eco postureig' té conseqüències als mercats, ja que acaba per erosionar la confiança del consumidor en les iniciatives de sostenibilitat i soscava els esforços de les empreses que realment estem treballant per construir un món més sostenible".

Per la seva part, fonts de Repsol consultades per Europa Press defensen que la seva estratègia i la seva proposta de valor als clients "són úniques a la Península Ibèrica i han generat nerviosisme a Iberdrola, una empresa que no està acostumada a moure's en un marc competitiu, sinó més aviat a dependre de les regles pròpies d'un mercat eminentment regulat".

"Mancat de fonament"

"Prova d'aquest nerviosisme és la presentació d'aquesta suposada demanda, mancada de fonament i de la qual Repsol no ha estat notificada. Repsol continuarà creixent en clients d'electricitat i continuarà oferint a la societat solucions energètiques de present i de futur, com els combustibles renovables, que són vistos per part d'alguns, entre ells Iberdrola, com una amenaça al discurs, fals, que l'electrificació és la solució única per reduir les emissions de CO2 en el transport," han afegit les mateixes fonts.

En el seu escrit, Iberdrola sol·licita que es declari que Repsol està duent a terme actes de competència deslleial, "condemnant l'esmentada companyia a cessar en la realització d'aquestes, prohibir-li la seva reiteració futura i remoure els seus efectes".

Així mateix, demana que s'obligui a la companyia a cessar en les esmentades conductes i a no reiterar-les en el futur, a més de la remoció dels efectes produïts i a la destrucció de mercaderies, embalatges de productes, cartelleria, lliurables i fullets publicitaris, correspondència comercial, vídeos o enregistraments acústics, o qualssevol altres materials destinats a fer arribar als consumidors els continguts publicitats.

També, en cas de sentència al seu favor, exigeix publicar la sentència en la seva pàgina web corporativa, i en ràdio i televisió, almenys una vegada al dia durant una setmana, als mateixos canals i la mateixa franja horària i durada que van tenir els continguts declarats il·lícits, així com en dos diaris de més circulació a nivell nacional, i a les xarxes socials (Instagram, Facebook, Twitter, LinkedIn, Youtube, Flickr i TikTok).

Segons Iberdrola, Repsol és una companyia dedicada "principalment a l'exploració, explotació i comercialització de combustibles fòssils altament contaminants, tenint en compte les seves magnituds econòmiques".

En aquest sentit, l'elèctrica recull que l'any 2022 Repsol ha augmentat les seves emissions de CO2 en un 16%, "sent l'emissor més gran de CO2 d'Espanya, que ha destinat el 82% de les seves inversions a combustibles fòssils i només el 0,82% a la producció d'energia renovable el 2022 i que "tan sols el 0,4% dels seus ingressos provenen d'activitats de generació renovable el 2022". A més, recorda que Repsol ha estat ja sancionada en dues ocasions per greenwashing per les autoritats del Regne Unit.

Per la seva banda, fonts de Repsol van destacar que el grup "s'ha convertit en tan sols cinc anys en una companyia multienergètica, amb una oferta comercial única a Espanya que inclou estalvis als seus clients i capacitat per satisfer les necessitats energètiques i de mobilitat de qualsevol persona".

Sobre això, recorden que l'any passat van sumar 246.000 nous clients d'electricitat a Espanya -l'operador amb més altes en 2023- i van superar els 2,1 milions de clients, situant-se com la quarta comercialitzadora del país.

A més, assenyalen que en generació renovable la companyia -que el 2019 va ser la primera empresa del sector en assumir el compromís de ser zero emissions netes en 2050- compta amb 2.800 megawatts (MW) de capacitat instal·lada a Espanya i, al sector de la recàrrega elèctrica, ha firmat importants contractes amb empreses rellevants i té més de 1.700 punts operatius.

"A això se suma la seva xarxa d'estacions de servei, amb més de 3.300 punts repartits per tot el país, on ha iniciat el desplegament de combustibles 100% renovables; l'aplicació Waylet, que arriba a gairebé 8 milions d'usuaris i ofereix tota mena d'ofertes, béns i serveis; i l'inici, l'octubre de 2023, de la producció d'hidrogen renovable, una de les vies per a la descarbonització dels grans centres industrials", van afegir.

La Directiva sobre apoderament dels consumidors per a la transició verda introdueix normes específiques per fer front a les pràctiques comercials deslleials que indueixen a error, com el greenwashing.