IAG, matriu d'Iberia i Vueling, entre altres companyies, vol créixer més. Licitarà per l'aerolínia portuguesa TAP, en paral·lel al procés de compra d'Air Europa (pendent de l'aprovació per les autoritats de Competència europees), si les condicions que estableixi el Govern lusità per a la seva privatització tenen sentit per al grup.

La privatització de TAP començarà ara i "veurem el que el Govern portuguès considera en aquest procés i a analitzar si és interessant per a IAG", ha assenyalat, en declaracions a EFE, el conseller delegat de l'empresa, l'espanyol Luis Gallego. Gallec, que participa aquests dies en la 79a assemblea general de l'Associació de Transport Aeri Internacional (IATA), ha destacat que IAG sempre està mirant oportunitats de consolidació i algunes les ha fet i d'altres, no.

Ha recordat que, per exemple, va estudiar la compra de Norwegian, però mai no la va fer efectiva, mentre que continua intentant la d'Air Europa i, en funció del nivell de 'remeïs' (cessions) que la Direcció General de la Competència de la Comissió Europea (CE) imposi en aquesta operació, veurà si té sentit continuar endavant o no. Segons Gallec, "TAP pot ser una opció, però, primer, hem de veure en quines condicions es privatitzarà i si té sentit per a la nostra xarxa i per als nostres clients".

Dos mercats complementaris

L'executiu ha explicat que, en principi, els mercats en els quals opera Air Europa i TAP són complementaris, en volar aquesta última sobretot al Brasil, on el seu grup no té gaire presència, amb la qual cosa "poden ser dues operacions que avancin en paral·lel".

Quant a la proximitat entre l'aeroport de Lisboa i el de Madrid-Barajas, ha comentat que IAG, sent un grup internacional amb diverses aerolínies (Iberia, British Airways -BA-, Vueling, Aer Lingus, Iberia Express i Level) treballa, per exemple, a l'Atlàntic del Nord, amb una estructura de doble 'hub': Dublín i Londres.

Aquest tipus de preocupacions va sorgir també amb l'operació de compra d'Aer Lingus, ha reconegut, en el cas del qual es qüestionava "si la seva integració en IAG anava a ser dolenta per a la companyia irlandesa perquè BA podria, d'alguna forma, menjar-se-la, i no ha estat així". Aer Lingus s'ha desenvolupat moltíssim des d'aleshores, amb la qual cosa IAG ha demostrat que totes les companyies que s'integren a ell, es desenvolupen, ha afirmat. Segons el seu parer, el model de IAG és el millor, ja que està menys integrat en l'àmbit comercial i de xarxes, i les marques mantenen la seva identitat, els seus clients i els seus comptes de resultats.

"Som un model únic", que no té tant grau d'encavalcament entre les diferents marques del grup, ha ressaltat. Segons la seva opinió, quan es facin públiques les condicions per al procés de privatització de TAP, els tres grans grups de xarxa europeus -a més de IAG, Air France-KLM i Lufthansa-, "almenys mirarem si ens interessa".

IAG sempre ha defensat que és una plataforma de consolidació i "creiem que consolidar el mercat és bo, com es va consolidar als Estats Units, i que aquest ha de ser el camí d'Europa, perquè, al final, és un avantatge per als clients o per a crisi com la que hem tingut durant la covid", ha assenyalat. "Què es produirà una consolidació, és clar, i cada un estem veient quines són les peces que més ens poden aportar al nostre model de negoci", ha apuntat.

Interaccions amb Europa

Respecte d'Air Europa, IAG ha tingut les primeres interaccions amb la CE i, després de presentar la informació, espera les seves preguntes sobre l'operació.

IAG té un plantejament proactiu en les rutes on considera que hi pot haver més problemes de competència, però Gallec no ha revelat si és similar que va presentar en el seu primer intent d'aconseguir el vistiplau de la CE a l'operació, en meitat de la covid, i que va retirar a finals de 2021.

"Estem revisant amb la CE què pot tenir sentit" perquè, el context en el qual es van presentar els acords amb Volotea i World2Fly com la possible solució, ara és diferent.

Les aerolínies van sortint de la crisi i la demanda és alta, davant un context de llavors en què moltes companyies podien desaparèixer, encara que també és cert que ara toca repagar el deute generat durant la covid, per la qual cosa "és un altre enfocament, però el problema és el mateix", ha precisat.

Sobre les perspectives per a aquest any, ha dit que no se sap si l'actual creixement del trànsit es mantindrà en el temps o no. El segon trimestre i el tercer "tenen bona pinta", però l'últim, no se sap, ja que el trànsit corporatiu encara va per sota del nivell de 2019 i, a més, hi ha moltes incerteses com la guerra a Ucraïna o el preu del combustible, entre d'altres. S'hi suma l'esmentat deute i, encara que de moment la demanda és forta, en algun moment baixarà, per la qual cosa les companyies "hem de ser més eficients des del punt de vista de costos", ha conclòs.