El conseller delegat de IAG, Luis Gallego, creu que aquesta vegada hi ha més opcions que la fusió entre Iberia i Air Europa segueixi endavant. "La situació és diferent de 2020, en aquells moments la incertesa era si les aerolínies podien sobreviure a la covid". Els governs van haver d'intervenir injectant diners a la majoria de les companyies i a Air Europa van caure 475 milions d'euros per part de la SEPI i uns altres 140 milions de l'ICO, recorda. "Són més de 600 milions de deute que ha de repagar ara".

Ara es qüestiona si les companyies poden tornar els seus deutes i aquí la mida és important. "Nosaltres aixequem gairebé 6.000 milions que ara hem de repagar. Repagar això amb el volum de IAG no és fàcil, però és més fàcil. Tanmateix, quan ets petit repagar més de 600 milions de deute no és fàcil tret que tinguis les sinergies d'un grup gran", com el de IAG.

Gallego creu que la mida dels grups d'aerolínies és clau per poder llançar rutes i créixer a nous mercats. "Si a Europa volem competir amb els grans grups aeris del món, necessitem mida", destacava aquest dimecres en un encontre financer. Als Estats Units, el 80% del tràfic del país està concentrat en cinc aerolínies i a Europa no, afegia.

Per aquesta raó, companyies com Air Europa, TAP Portugal o ITA-Italia intenten integrar-se amb grups grans. "Necessiten aquest volum. La millor manera de competir al món és tenir grups de referència grans". Gallego recordava que IAG va néixer així, de la unió de British Airways amb Iberia, on més tard es van anar sumant aerolínies com Vueling, Air Lingus, Level o Iberia Express. "D'altres s'han descartat, com Norwegian."

El CEO de IAG continua defensant els avantatges de la integració d'Air Europa malgrat que l'operació ja s'allarga quatre anys i ha patit molts vaivens. "Sempre hem defensat que és una prioritat", comentava. Les aerolínies van anunciar la seva fusió el novembre de 2019, però mesos més tard va arribar la covid i van canviar les condicions de compra (el preu es va reduir de 1.000 a 500 milions), amb òmicron el 2022 van abandonar la fusió i la van reprendre aquest 2023.

"Ara restem a l'espera d'aprovació per part de les autoritats de competència", un procés que pot portar fins a un any i mig. "Estem convençuts que és la millor operació per a Espanya i el hub de Madrid, per al client i ampliar la xarxa", assegurava. Luis Gallego creu que fins i tot pot ajudar-los a reforçar els vols a Àsia, una cosa que sempre "ha estat un repte" per a la companyia. "Si no tens una mida adequada com tenen d'altres, és molt difícil llançar noves rutes a mercats nous des d'una posició geogràfica que tampoc no és l'òptima".

En aquest sentit, l'executiu revelava que IAG ja ha presentat a Brussel·les la documentació per aconseguir la seva aprovació i acabar la compra de l'aerolínia. La futura integració d'Air Europa en el grup serà ara tasca del nou president d'Iberia, Fernando Candela, que substituirà a partir de juliol a Javier Sánchez-Prieto. El nou president assumirà aquesta funció fins al desembre.

A partir de 2024, IAG espera comptar amb un nou president per a Iberia que ja està buscant dins del grup. "Volem tenir temps per fer una reflexió sobre el perfil del CEO que necessitem per a un nou cicle, que pot ser de ser cinc anys. Fernando Candela es farà càrrec uns mesos i en aquest període fins a final d'any analitzarem un perfil més adequat", concloïa.