La reindustrialització de la planta de Nissan a la Zona Franca avança amb el ralentí posat. El hub d'electromobilitat, liderat per QEV Technologies i BTech, han dilatat la posada en marxa del projecte industrial a causa d'alguns entrebancs, però els equips s'estan dedicant a l'engranatge de la producció futura. És aquí on té sentit la formació complementària que rebran els extreballadors de Nissan per conèixer les tecnologies específiques de la fabricació de vehicles elèctrics. La direcció industrial i els sindicats han acordat iniciar la formació el pròxim mes d'octubre, per a 324 persones, mentre que s'està treballant en un segon, que abastaria fins a les 630 persones que han acceptat voluntàriament fer aquest pas, segons informa Efe.

L'endarreriment en la concessió de la gestió dels terrenys i els problemes per trobar el finançament necessari per posar en marxa el pla industrial fa que la producció dels diferents tipus de vehicles elèctrics -les furgonetes de repartiment d'última milla sota l'ensenya Zeroid i una pick up de la marca Ebro- seran el 2024, i llavors s'iniciarà la contractació de la massa laboral, que hauria d'arribar a 1.300 extreballadors. QEV preveu produir-hi a finals d'aquest any o inicis del vinent, mentre que les unitats d'Ebro no es fabricaran fins a les darreries de 2024. A l'espera, la fórmula que sindicats, administracions i el hub han trobat per protegir els treballadors és realitzar contractes de formació, compatibles amb l'atur, cosa que els garantiria uns ingressos mínims quan s'esgoti a l'espera que vagi arrencant la producció de vehicles, segons fonts sindicals. Aquesta iniciativa permet als treballadors garantir-se una prestació (encara pendent de quantificar) que abona el hub i que, a canvi, es beneficia de determinats ajuts públics, donat que les prestacions per desocupació que reben finalitzen el 30 de desembre vinent

De moment, el hub ha contractat poc més d'un centenar d'aquests treballadors i espera arribar als 300 a finals d'any, com ha recordat el secretari general de SIGEN-SIR USOC, Miguel Ruiz, que admet, en declaracions a Efe, que hi ha nerviosisme entre els treballadors. Ruiz explica que "encara no tenen càrrega productiva per assumir un volum tan alt de contractacions. Ara mateix han entrat a treballar bàsicament tècnics i encarregats de manteniment", en espera que, amb l'augment de la càrrega productiva, també s'incrementin les contractacions.

"Si aquesta reindustrialització es defineix per alguna cosa és per la solidaritat mostrada per tothom: l'empresa que hi posa els diners, l'administració que hi col·labora (la Generalitat, a través del SOC -el servei públic d'ocupació-) i els treballadors que estan disposats a rebaixar les seves pretensions inicials mentre es formen”, ha apuntat el dirigent sindical.

Pel que fa a l'altre operador que ocupa un part dels espais que va deixar la multinacional Nissan quan va decidir deixar de produir a Catalunya, el fabricant de motocicletes i micro vehicles elèctrics Silence ja està operatiu a Zona Franca des de fa alguns mesos, cosa que ha permès la contractació de 95 exempleats de Nissan. Una xifra que esperen incrementar fins a 110 a partir de gener de 2024.