El president executiu de Globalia i Air Europa, Juan José Hidalgo, mantindrà el control absolut i sense condicionants sobre la direcció estratègica de la companyia aèria, tot i la recent entrada de Turkish Airlines al seu capital. L'aerolínia turca, que ara és propietària del 26% de les accions d'Air Europa després d'una inversió de 300 milions d'euros, podria obtenir representació al consell d'administració, però Hidalgo ha deixat clar que aquesta eventual participació no minvarà la seva autoritat executiva.
En una entrevista a Europa Press, el directiu ha exposat que els detalls sobre la possible presència de Turkish Airlines als òrgans de govern encara estan per concretar. No obstant això, Hidalgo està tranquil davant d'aquest escenari, assegurant que la seva posició és inqüestionable. "Jo soc el president, tinc totes les potestats i tots els càrrecs", ha remarcat.
Segons l'empresari, tant Turkish Airlines com International Airlines Group (IAG), que posseeix un 20% del capital d'Air Europa des de 2022, no han realitzat les seves inversions mogudes per una lògica d'integració operativa immediata, sinó per la confiança en un model de negoci que qualifica d'"empresa modèlica". Aquestes injeccions de capital han situat la valoració d'Air Europa en pràcticament 1.200 milions d'euros.
Les operacions amb Turkish Airlines i IAG representen, de fet, una "fita rellevant" dins del sector de l'aviació comercial europea, ja que agrupen sota una mateixa entitat tres actors estratègics de primera magnitud. Aquesta triangulació capitalista, amb Globalia com a accionista majoritari, IAG mantenint la seva participació i Turkish Airlines incorporant-se com a soci minoritari, dibuixa un mapa accionarial inèdit amb un potencial significatiu per a aliances futures.
Una etapa de sanejament financer i limitacions operatives
L'operació amb Turkish Airlines ha marcat l'inici d'una nova fase per a Air Europa, que el president defineix com "una empresa sanejada, sense deutes i amb un futur molt important". Aquesta transformació ha estat possible gràcies a la reestructuració financera duta a terme en els darrers anys, que va culminar amb la devolució anticipada en un any dels crèdits pandèmics concedits per la Societat Estatal de Participacions Industrials (SEPI). Concretament, l'1 de novembre de 2023, Air Europa va cancel·lar els préstecs ordinari i participatiu amb la SEPI per un import proper als 500 milions d'euros. Anteriorment, al maig, ja havia liquidat un altre préstec bancari de 141 milions d'euros, garantit per l'Institut de Crèdit Oficial (ICO).
Hidalgo remarca el valor d'aquests instruments de suport públic. "Els 475 milions d'euros prestats per la SEPI van ser essencials no només per garantir la recuperació completa de l'activitat després de la pandèmia, sinó també per generar un retorn molt positiu en l'activitat econòmica". Durant aquest període, Air Europa va abonar a l'Estat aproximadament 70.000 euros diaris en concepte d'interessos, sumant un total superior als 97 milions d'euros, la qual cosa suposa un retorn addicional del 20% sobre el capital prestat per a la SEPI.
A més, la companyia va poder mantenir els seus 4.000 llocs de treball i crear 600 nous. Això no obstant, aquesta posició financera contrasta amb les limitacions operatives actuals. Air Europa es troba amb les capacitats de creixement restringides perquè opera amb tota la seva flota actualment activa i s'enfronta als coneguts problemes de la cadena de subministrament dels dos gegants aeronàutics mundials, Airbus i Boeing. Aquesta escassetat de nous avions condiciona qualsevol pla d'expansió a curt i mitjà termini.
La companyia, que tradicionalment ha operat amb una flota 100% composta per aparells Boeing, va sorprendre el sector el mes passat en firmar un acord amb Airbus per a l'adquisició de fins a 40 avions de model A350-900. Aquesta decisió respon principalment als llargs terminis de lliurament imposats per Boeing. Les primeres unitats d'Airbus s'incorporaran a partir de 2028, però la seva entrada no augmentarà el nombre total d'aeronaus, sinó que millorarà la capacitat mitjançant una quantitat més elevada de seients per avió, optimitzant així la rendibilitat per ruta.
Pel que fa a les noves rutes, Air Europa té previst llançar connexions cap a Marràqueix, Tànger i Tunis aquest estiu, a més d'una ruta cap a Johannesburg (Sud-àfrica), encara que per a aquesta última no ha establert una data concreta. Pel que fa a la col·laboració amb Turkish Airlines, les possibilitats estan en fase d'estudi. S'avalua la implantació d'un segon vol diari entre Madrid i Istanbul, així com una connexió que inclogui també Barcelona, a més de l'operació de dos avions de càrrega. Hidalgo prefereix ser prudent i assenyala que tot això són "idees que s'estan discutint i analitzant", sense detalls concrets, per la qual cosa encara no es pot precisar "fins on arribaran" les estratègies conjuntes.
Aquesta fase de consolidació capitalista i sanejament financer situa Air Europa en una posició de privilegi dins del concorregut mercat de les companyies aèries europees de mitjana distància. La combinació d'un accionariat fort, una estructura de deute zero i aliances estratègiques amb dos grups de primera línia com IAG i Turkish Airlines li atorga una plataforma òptima per afrontar els reptes del sector, que inclouen la transició energètica, la pressió competitiva i la volatilitat dels preus del combustible. El rellançament d'Hidalgo implica aprofitar aquest capital de confiança per navegar les actuals restriccions de la indústria i preparar el terreny per a un creixement sostingut a partir de la pròxima dècada.