Air Europa retorna a la Sepi de manera anticipada el rescat concedit en la pandèmia per un import de 475 milions d'euros, més els interessos corresponents, avançant així un any la data prevista de devolució del préstec. L'aerolínia de la família Hidalgo realitza aquesta devolució després d'arribar a un acord amb Turkish Airlines, que permetrà a la companyia otomana entrar en el capital de l'espanyola mitjançant una inversió de 300 milions d'euros.

L'operació s'ha instrumentalitzat a través d'un préstec bescanviable, que s'intercanviarà per una participació de Turkish Airlines a Air Europa propera al 26%, un cop complerts tots els requisits regulatoris. Amb aquest acord, comunicat de matinada, es posa punt final a les negociacions entre les dues aerolínies, que van començar abans de l'estiu i on Air Europa ha comptat amb l'assessorament financer i legal de PJT Partners i Latham & Watkins, respectivament.

Air Europa compta ara amb un 20% del seu capital en mans d'IAG, el grup al qual pertany Iberia i amb el qual va intentar una fusió durant anys; Turkish Airlines, que concentra el 26% del seu capital, i Globalia, de la família Hidalgo, amb el 54% restant. En aquest sentit, la companyia aèria destaca que la transacció suposa una "important fita per al sector de l'aviació comercial en reunir en una mateixa companyia tres dels grans actors del sector" i destaca que continua sent l'"única aerolínia de capital majoritàriament espanyol i familiar".

A més, xifra ara el valor de l'aerolínia en prop de 1.175 milions d'euros. Amb aquesta nova injecció de capital de 300 milions i els seus propis recursos, Air Europa ha cancel·lat el rescat de la SEPI, així com els interessos meritats, per un total de gairebé 500 milions d'euros, avançant-se un any al termini establert.

En un comunicat, Air Europa destaca que els 475 milions d'euros prestats per la SEPI "van ser essencials no només per garantir la recuperació completa de l'activitat després de la pandèmia, sinó també per generar un retorn molt positiu en l'activitat econòmica nacional". Perquè va aconseguir conservar els prop de 4.000 llocs de treball que tenia i crear més de 600 nous llocs de treball, fins a arribar als prop de 4.600 empleats que avui formen part de la companyia aèria.

Al llarg d'aquest període, Air Europa ha abonat a l'Estat en concepte d'interessos prop de 70.000 euros diaris, el que suposa un total de més de 97,2 milions d'euros, que representen per a la Sepi un 20% addicional sobre el capital prestat. Cal recordar que la companyia aèria també va liquidar, el mes de maig passat, els 141 milions d'euros que devia a la banca, amb aval de l'Institut de Crèdit Oficial (ICO) i que també va rebre en la pandèmia. De manera que la firma tanca una important etapa en el procés de desapalancament financer abordat en els últims anys.

En un comunicat, la Sepi destaca que amb els 475 milions rebuts d'Air Europa, eleva a 1.425 milions la quantitat recuperada de tots els rescats que va realitzar durant la pandèmia, un 53% del total que va ascendir a 2.681 milions. Entre les companyies que han cancel·lat la totalitat de suport públic temporal, juntament amb Air Europa, hi ha Ávoris, Eurodivisas, Wamos, Rugui Steel, Ferroatlántica, Soho, Hesperia i Hotusa.