El conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, ha estat rotund en la seva advertència al govern espanyol, al qual ha exigit que doni suport de forma clara al cotxe elèctric, perquè estan en "risc les inversions i l'ocupació", ha comentat aquest dijous durant la presentació dels resultats del grup de l'any passat. Griffiths ha assenyalat, amb referència a les obligacions del govern espanyol amb la mobilitat elèctrica, que "és moment de prendre decisions i fa un mes que esperem resposta del president del govern sobre el pla Moves. Les inversions estan en joc i els llocs de treball estan en joc; és així de seriós".

El màxim responsable de Seat ha assenyalat que el grup Volkswagen ha complert en el seu compromís amb la transformació de l'electrificació de l'automòbil, una inversió de 10.000 milions d'euros a Espanya, amb la fabricació de cotxes elèctrics més simples, una planta d'acoblament de bateries, la gigafactoria de Sagunt, a València, i les noves línies de cotxes elèctrics a Martorell (Barcelona) i Landaben (Navarra). "Nosaltres hem fet els deures, però no puc dir el mateix del govern espanyol i de la Unió Europea. Les inversions estan fetes, el producte està a punt de sortir, estem movent terra per a la planta d'acoblament de bateries de Martorell. Cal estar a punt per al 2025", ha dit, amb referència a la data fixada per començar a fabricar el primer elèctric pur de la gamma Small BEV que sortirà de Martorell: el Cupra Raval, que començaria a fabricar-se a finals del 2025, per començar-lo a comercialitzar el 2026, al qual seguirà el Volkswagen ID.2aII.

Inestabilitat política

Sobre Espanya, Griffiths ha mostrat la seva preocupació per la "falta d'estabilitat política i de normalitat institucional, que genera confusió en el consumidor. Necessitem objectius realistes, estabilitat i seguretat, i que es venguin cotxes electrificats per complir la descarbonització". El conseller delegat de Seat ha insistit en el retard d'Espanya, on el cotxe electrificat suposa el 12% de les vendes el 2023, davant el 22% de la mitjana a la Unió Europea. "I el 2024, estem pitjor, ja que els cotxes elèctrics purs han baixat al 5%". Fins i tot considera que el 22% del mercat d'electrificats a Europa tampoc és suficient i ha criticat la retirada prematura dels ajuts a la compra d'electrificats en alguns països com Alemanya.

"Nosaltres complim les inversions i estem preparats, però el mercat no ho està. Hem de fer que el mercat estigui a punt, que els consumidors creguin que l'elèctric és la solució i no el problema", ha apuntat. I perquè el cotxe elèctric sigui creïble, cal desenvolupar la infraestructura de recàrrega, molt retardada a Espanya, i millorar la fiscalitat. En aquest sentit, Griffiths ha apuntat que el govern espanyol podia fixar-se en les mesures de Portugal, que ha potenciat fiscalment la compra dels elèctrics, cosa que ha generat que els electrificats suposin més del 22% de les matriculacions del país veí.

No és la primera vegada que Griffiths, que també és el president de la patronal de fabricants Anfac, insta el govern espanyol a posar-se les piles amb l'electrificació; tanmateix, aquesta vegada, el directiu anglès s'ha mostrat especialment dur a la Casa Seat de Barcelona i ha arribat a advertir que "estan en joc" les inversions del grup alemany, així com els llocs de feina. "Així és de seriós i ens ho hem de prendre seriosament", ha apuntat. Després de recordar que fa més d'un mes que espera que el govern espanyol compleixi el compromís que va fer Sánchez de millorar el pla Moves d'ajuda a la compra d'elèctrics, ha assegurat que "hem perdut ja dos anys i cal recuperar-los ja".

Excés de regulació

Però les crítiques no s'han limitat al govern espanyol. El conseller delegat del grup automobilístic ha carregat contra l'"excés de regulació" de la UE i ha alertat que les normes s'estan convertint en una "camisa de força" per als fabricants d'automòbils. Ha assenyalat que ningú no posa en dubte el final dels cotxes de combustible el 2035, però ha demanat un suport més gran des de les autoritats comunitàries. En aquest sentit, critica la inacció comunitària davant els Estats Units i la Xina que estan bolcant-se amb els seus fabricants, amb l'arribada de models elèctrics a Europa que estan tensant els preus.