La matriculació de cotxes elèctrics avança a Espanya, però a un ritme molt inferior al necessari per complir la descarbonització i per sota de la mitjana europea. Madrid, que lidera les vendes per comunitats autònomes, va matricular tres vegades més cotxes electrificats (53.807) que Catalunya (16.366), que és la segona que més va matricular, segons l'anuari presentat aquest dilluns per l'Associació Espanyola de Fabricants d'Automòbils i Camions (ANFAC).

El 2023, es van vendre un 21% més de vehicles elèctrics que el 2022, però, així i tot, els turismes venuts van ser només un 12% del total de cotxes venuts. De 949.359 turismes venuts, 113.784 van ser electrificats, amb 62.164 híbrids i 51.612 d'elèctrics.

Els percentatges són encara pitjors si parlem de comercials lleugers: un 6,8% (9.965) sobre els 146.052 venuts van ser elèctrics, un 22% més de cotxes que l'any anterior. Els industrials electrificats representen encara tan sols l'1,2% (341) sobre els 28.688 cotxes venuts.

Entre Madrid, que va matricular la meitat dels cotxes electrificats d'Espanya l'any passat, Catalunya i els 9.468 electrificats de València acumulen dues terceres parts sobre el total de 113.784 turismes electrificats venuts el 2023.

Millores lluny de les expectatives

Les vendes, malgrat la millora, són un 40% inferiors als objectius de 190.000 de necessaris l'any passat per al ritme de descarbonització esperat pel Govern adaptant les directrius europees. Mantenint el ritme actual, Espanya es quedarà fins i tot més lluny, amb un 70% menys, dels objectius el 2025 i se situarà en un compliment de tan sols el 14,4% d'objectius el 2030, per la qual cosa requereix un gran accelerament.

"No crec que anem malament. Anem bé, el problema és el ritme", ha subratllat aquest dilluns en roda de premsa el director general de la patronal dels fabricants de vehicles Anfac, José López-Tafall, que creu que, a aquesta velocitat, difícilment es podrà complir amb les metes fixades per la Unió Europea.

La quota d'electrificació de la flota de turismes a Espanya és, amb aquesta millora, tan sols de l'1,3% sobre el total, quatre dècimes per sobre de l'any passat. Així, 339.125 sobre un total de 26 milions de turismes són elèctrics o híbrids. Es tracta d'una taxa que està molt per sota de la mitjana europea de 2022 (no actualitzada encara), que era de, 2,2%, i molt lluny dels països que lideren, com Noruega (amb un 27,6%) o Suècia (amb un 8,8%). Fins a 13 països estan millor que Espanya en electrificació de parc automobilístic, entre ells Portugal, Hongria o Irlanda.

Un dels motius assenyalats habitualment pels fabricants per qui els compradors encara no es llancen a comprar cotxes elèctrics és la falta de punts de recàrrega d'accés públic. En aquest aspecte, Espanya ha fet també un salt en instal·lar-ne 11.000 més i passar de 18.128 a 29.801. Catalunya és la que més punts té, 7.122, mentre que la Comunitat de Madrid compta amb 3.814 i la Comunitat Valenciana 3.374.