Al gener, Marc Murtra complirà el seu primer any com a president de Telefónica en què la companyia ha sortit d'Hispanoamèrica i es disposa a retallar la plantilla en prop de 4.500 llocs de feina. Tot això amb la intenció de centrar-se a Europa i consolidar-se.

L'estratègia de Telefónica, que abasta el període 2025-2028, persegueix un creixement anual dels ingressos i del resultat brut d'explotació (ebitda) al voltant del 3,5%, juntament amb un estalvi de costos superior als 2.000 milions d'euros, segons informen fonts de la multinacional a Efe.

• Retallada del dividend i disciplina financera / Per afrontar aquesta nova etapa, l'operadora ha decidit retallar un 50% el dividend de 2026 i condicionar la retribució dels dos exercicis posteriors a l'evolució del flux lliure de caixa. El mercat ha reaccionat amb caigudes en borsa que eren "previsibles" en paraules del mateix conseller delegat, Emilio Gayo, el qual parla de "sacrificis" a curt termini per convertir Telefónica en un dels grans operadors globals.

Relleu a la cúpula i simplificació del grup / En menys d'un any, Telefónica ha dut a terme una profunda reorganització de la seva alta direcció. L'últim moviment ha estat el relleu en la direcció financera, amb la sortida de Laura Abasolo i el nomenament de Juan Azcue, fins ara director d'Estratègia i Desenvolupament Corporatiu. Els canvis s'han estès també a altres àmbits, com la sortida de la Borsa de Nova York, on cotitzava des del 1987, també pensant en una simplificació del model operatiu i reducció de costos.

Transform & Grow, 32.000 milions en inversions / El pla estratègic, aprovat per unanimitat pel consell d'administració amb el lema Transform & Grow (transformar i créixer) i presentat al novembre, se sustenta en sis pilars: experiència del client, ampliació de l'oferta per a clients residencials, creixement en el negoci empresarial i d'administracions públiques, tecnologia, simplificació i talent. Implica una inversió de 32.000 milions fins al 2028, principalment en xarxes de telecomunicacions –amb especial focus en el 5G avançat i la fibra–, així com en automatització i intel·ligència artificial, i es vol que vagi acompanyat d'una reducció del 25% de costos operatius, descentralització en la presa de decisions i captura de noves eficiències.

Focus en quatre mercats i sortida d'Hispanoamèrica / El grup mantindrà la seva aposta pels seus quatre mercats estratègics –Espanya, Brasil, Alemanya i Regne Unit– i estima que el pla permetrà generar oportunitats de creació de valor d'entre 18.000 i 22.000 milions. En paral·lel, Telefónica preveu culminar la seva sortida d'Hispanoamèrica, inclosa la seva presència en països com Mèxic, Veneçuela i Xile, en una estratègia que va començar el 2019 i que continua amb el nou pla.

Marc Murtra ha reconegut que moltes d'aquestes decisions són difícils d'explicar o d'entendre, però ha insistit que el focus està posat en la generació de valor a llarg termini. "A vegades els mercats són sorollosos", ha assenyalat en al·lusió a episodis viscuts en la seva anterior etapa a Indra, on també va travessar períodes de caigudes borsàries abans d'assolir nivells rècord.